”Cele șapte magnifice” de la ”Voltaire”

0
1952

La Liceul ”Voltaire”, primăvara se numără premiile! Mai bine spus, se continuă numărătoarea, fiindcă în această unitate de învățământ, pe durata întregului an școlar, elevii fac performanță și își îmbogățesc permanent portofoliul cu diplome obținute în urma concursurilor și olimpiadelor la care au participat.

Așa se face că, în urma etapelor județene ale olimpiadelor școlare, 7 eleve de la ”Voltaire” s-au calificat la fazele naționale ale acestora, după cum urmează: Predescu Diana, clasa a XI-a- Limba și literatura română (profesor coordonator Mitrică Adina), Dinu Feodora, clasa a X-a (profesor coordonator Pavel Marieta) și Popescu Diana, clasa a XI-a (profesori coordonatori Popi Dorina, Pilea Camelia)-Limba Franceză, Firoiu Marina, clasa a IX-a și Pau Patrizia, clasa a X-a-Limba italiană, Dinculeană Maria, clasa a XI-a-Limba spaniolă, Stancu Erika, clasa a XI-a (profesor coordonator Trușcă Maria)-Limba latină.

Dacă este să existe o certitudine, aceea este că limbile au un statut privilegiat la Liceul ”Voltaire”, elevii dovedind nu numai interes în a le aprofunda și a le ridica la rang de excelență, ci și dorință permanentă de autodepășire, calitate esențială a omului modern, capabil să răspundă provocărilor viitorului.

Eleva Predescu Diana, calificată la etapa națională a Olimpiadei de Limba și literatura română care se va desfășura la Bușteni, mărturisește că a simțit întotdeauna ”o afinitate pentru nuanțele subtile ale limbii române, pentru puterea acesteia de a se naște odată cu fiecare cuvânt. Pentru mine, orice întâlnire cu literatura este o ocazie de a mă privi în oglindă, pentru a mă descoperi, de fiecare dată altfel”.

Dinu Feodora nu știe care a fost exact momentul în care s-a îndrăgostit de limba franceză, fiindcă are impresia că aceasta face parte din ființa ei dintotdeauna. În schimb, este absolut sigură că fiecare întâlnire cu limba pe care o iubește atât de mult o determină să vrea să o înțeleagă în chip absolut, iar ”acest lucru nu se întâmplă neapărat numai prin exercițiul susținut, asumat, ci prin orice tip de contact cu civilizația ori cultura din întregul spațiul francofon. De altfel, nu cred că voi ajunge vreodată în momentul în care să spun că știu destul, pentru că ceea ce face și mai interesantă călătoria spre cunoaștere este tocmai această perpetuă căutare”.

Colega ei cu un an mai mare, alături de care va merge la Bistrița, Popescu Diana, s-a remarcat și la etapele naționale din anii precedenți prin rezultate de excepție, fiind de părere că, ”învățând franceză, acumulăm mai mult decât niște informații, ne însușim cultura și valorile unei limbi care reușește să încadreze perspectiva unei societăți unde primează solidaritatea, egalitatea, dezvoltarea individuală și culturală. Astfel că această fază a olimpiadei încununează recunoștința pe care o resimțim față de tot ce ne-a oferit limba franceză până acum, oportunități, deschiderea către o lume care își așteaptă schimbarea și, nu în ultimul rând, o bază importantă constând în rigurozitate și disciplină. Într-adevăr, e vorba de multă, neliniștitor de multă pasiune, dar totodată și de o voință de fier, care m-a făcut să nu mă dau în lături de la orele de muncă, îndrumată fiind de profesorii ce ne-au fost alături la fiecare pas”.

Mezina ”familiei” de olimpici, Firoiu Marina, este fascinată de limba lui Dino Buzzatti ori a lui Cesare Pavese și, pe lâgă faptul că citește mult, este încântată și de stilul de viață al italienilor, considerând că bucuria lor de a trăi se alimentează din lucrurile mici, dar profunde. ”Calificarea mea la etapa națională a olimpiadei care va avea loc la Orăștie este o confirmare a faptului că pasiunea face ca efortul să pară firesc, atunci când vrei să îți testezi limitele. Această participare este, în fond, o ocazie de a-mi valorifica potențialul și competențele în limba italiană”. Pau Patrizia a reprezentat și anul trecut Liceul ”Voltaire” la etapa națională și, având experiență competițională, știe că nu e suficient doar să îți placă o limbă, ”trebuie să-ți investești toate resursele de ordin cognitiv și emoțional, pentru a avea satisfacții. De aceea, îmi dedic zilnic multe ore studiului, conștientă fiind că nimic nu se obține ușor. Dar tocmai acesta este farmecul vieții!”

Nici eleva Dinculeană Maria nu este la prima participare la olimpiada națională de Limba spaniolă. Premiul al II-lea pe țară, obținut anul trecut, i-a deschis multiple perspective, situând-o printre cei mai merituoși elevi ai județului Dolj și, firește, ai Liceului ”Voltaire”. Ea va însoți la Orăștie colegele care vor susține probele la limba italiană și va face tot posibilul ca, și în acest an, să fie creativă, inspirată, riguroasă și determinată, pentru că ”succesul nu se obține decât atunci când înțelegi că, pentru a fi cel mai bun, limitele firești impuse de timp (sau lipsa lui), puterea de concentrare, constrângerile emoționale sau motivație trebuie împinse cât mai departe”.

Stancu Erika are credința de nezdruncinat că limba latină nu este ”o limbă moartă” și, pornind de la acest adevăr, prin strădanie, a obținut rezultatul care să o califice la etapa națională care va avea loc la Botoșani. Pentru ea, limbile clasice reprezintă ”liantul dintre trecut și viitor, dovada de necontestat a existenței unei civilizații care își întinde aripa până în zilele noastre și, cu siguranță, încă mult timp de aici încolo. Poate că va veni vremea în care vor fi puși într-un con de umbră unii împărați ai Romei, însă nimeni nu va putea uita că discursul s-a născut odată cu Cicero, iar normele juridice își trag seva din dreptul  roman”.

Așadar, ”cele șapte magnifice” de la Liceul ”Voltaire”, prin participarea lor la etapele naționale ale olimpiadelor de limba română, limbi moderne și limbi clasice, își vor răspândi cunoașterea și măiestria în puncte esențiale de pe harta țării, reprezentând cu mândrie una dintre cele mai prolifice unități de învățământ din zona Olteniei, unitate care se bucură în prezent de prestigiosul titlul de Liceul Anului, grație rezultatelor deosebite obținute de elevii care aleg sa-i treacă zi de zi pragul.