Şi factura la deszăpezire s-a făcut invizibilă

0
394

Deşi nu a dat nici un fulg de nea în Craiova, ba chiar zilele trecute ai fi zis că a venit primăvara, autorităţile locale tot trebuie să bage mâna în buzunar pentru a plăti zăpada… teoretică. Numai că, ori cât am încercat noi să aflăm cât ne-a costat aşteptatul stratului de omăt, tot nu am putut să dăm de urma vreunei cifre.

Cine ar fi crezut că străzile uscate ca în palmă, fără pic de polei, ca să nu mai vorbim de vreun strat subţire de zăpadă, înseamnă şi zero la capitolul cheltuieli de la buget se înşeală. Cu toate că sărbătorile au trecut fără ca să ne dăm seama că este iarnă, autorităţile tot trebuie să se pregătească să deconteze pentru acţiunea de deszăpezire. Care nu s-a văzut, ce-i drept, pe străzi, dar care există în hârtii. Municipalitatea s-a obligat, prin contract, să plătească, începând cu  luna decembrie, firmelor angajate atât intervenţia efectivă pe străzi – în cazul în care ar ninge, cât şi minutele în care utilajele sunt aliniate în parcare, aşteptând semnalul pentru a intra în pâine.

La prima încercare: nimic de spus

Pentru a afla cât s-a consumat pentru tarifele de aşteptare, a trebuit să insistăm pe lângă administratorul SC Salubritate SRL Craiova, societate care a primit, prin delegare de gestiune, coordonarea activităţii de deszăpezire din această iarnă. Într-o primă fază, reprezentantul firmei de salubrizare, Flaviu Sirop, a spus că nu poate prezenta nici o sumă întrucât nu s-au întocmit deconturile faţă de firmele Delta ACM ’93 Bucureşti şi SC Sondrio Impex SRL Craiova. “Factura nu s-a emis, deocamdată. Întâi se realizează nişte devize de prestaţie, care se înaintează Primăriei, şi, ulterior, se stabileşte suma de plată. Nu pot să vă dau acum o sumă, dar sunaţi-mă peste câteva minute”, a spus Sirop.

La a doua încercare: o promisiune

Nici la al doilea telefon administratorul Sirop nu a reuşit să ne spună cât a costat acţiunea de deszăpezire pentru luna decembrie. “Aşa cum v-am spus, nu pot să vă dau nici o sumă. M-am informat mai departe şi mi s-a confirmat că nu e gata anunţul de prestaţie. Prin urmare, sub nici o formă nu pot să vă dau o sumă exactă”, a spus administratorul Salubrităţii. Nici la a treia încercare nu am avut un rezultat mai bun, maximul pe care l-am putut obţine fiind o promisiune. “Să mă sunaţi săptămâna viitoare şi atunci vă spun fără nici o chestie, ca să fie treaba aranjată”, a mai spus Sirop. Poate că l-am fi crezut pe cuvânt dacă nu ne-am fi amintit că acesta a refuzat să ofere suma destinată întregii acţiuni de deszăpezire.

60 miliarde de lei pentru toată iarna

Dacă ar fi să ne luăm după suma care s-a plătit pe o lună de deszăpezire pe uscat, din anul trecut, municipalitatea ar trebui să se aştepte la aproape 5 milioane de lei, numai pentru plata orelor de aşteptare. “5 milioane? Nu, e prea mult, nu cred că o să fie atât. De fapt, vom vedea când vom calcula orele de noapte şi cele de zi”, a comentat, în schimb, administratorul Salubrităţii, Flaviu Sirop. Potrivit directorul Sorin Ciobanu, întreaga sumă destinată acţiunii de deszăpezire se ridică, pentru această iarnă, la 60 de miliarde de lei vechi, echivalentul a 1,4 milioane de euro, bani din care ar trebui să se plătească prestaţiile din cele cinci luni de iarnă, inclusiv cheltuielile cu personalul angajat.

Cât ne-au costat zăpezile de altădată

Cele două societăţi cu care municipalitatea are contracte întocmite, Delta şi Sondrio, primesc bani de la buget pentru deszăpezire de mai mulţi ani. Pentru iarna 2007-2008, Primăria Craiova a fost semnate contracte cu patru firme, prin negociere directă, între care şi SC Sondrio Impex SRL care a primit atunci 714.613 de lei. În iarna următoare, 2008-2009, intră în pâine şi SC Delta ACM 93 SRL, care primeşte pentru activitatea de ridicare a zăpezii din Craiova suma de 2,36 milioane de lei, alături de SC Sondrio Impex SRL, care a încasat puţin peste 500.000 de lei. Pe 19 octombrie 2009, a fost semnat un contract, pentru patru ani (2009-2013) cu firma SC Delta ACM SRL, în valoare totală de 32 milioane de lei. Pentru iarna 2009-2010, societatea a primit de la buget 3 milioane de lei, iar pentru iarna 2010-2011 – o sumă de 4,4 milioane de lei.