Iarna ar trebui să nu pună mari probleme în Dolj. Prefectul judeţului, Sorin Răducan, se aşteaptă ca lucrurile să meargă mult mai bine în această iarnă şi asta datorită unei mai bune organizări care s-a făcut. Într-un interviu acordat cotidianului „Cuvântul Libertăţii”, acesta a spus că a mers personal să se convingă că firmele deţin utilajele pe care le-au declarat pentru deszăpezire şi suficiente cantităţi de material antiderapant. Reprezentantul Guvernului în teritoriu a insistat ca toţi primarii, chiar dacă majoritatea sunt la mai multe mandate, să înţeleagă foarte exact care este procedura în caz de coduri şi să comunice foarte repede atunci când apar probleme cu drumurile înzăpezite pentru a se acţiona în timp util. „Ce ne dorim este să nu avem drumuri închise”, a recunoscut, totuşi, prefectul ca fiind cea mai mare teamă a acestei ierni.
– Domnule prefect, cu siguranţă, sunteţi înştiinţat de eventualitatea primei ninsori. Să admitem însă că ninge mâine fără nici o tatonare şi este vorba de o ninsoare abundentă. Ce se întâmplă în judeţ, care este prima măsură pe care o luaţi?
– Fiecare ştie ce are făcut. Am discutat cu toţi cei care sunt implicaţi, începând cu cei care administrează drumurile naţionale şi terminând cu fiecare primar în parte. Am mers şi am văzut utilajele cu ochii noştri. S-a ţinut şi un Colegiu Prefectural cu absolut toată lumea, în care ISU le-a spus, de la cap la coadă, ce au de făcut în situaţii de coduri… Adică s-au făcut informări foarte exacte. Personal, am insistat ca toată lumea să fie conştientă de ce se poate întâmpla. Şi atunci este bine să îi mai chemăm o dată, chiar dacă foarte mulţi sunt oameni cu experienţă, cu foarte multe mandate de primari care ştiu ce au de făcut.
– Concret, cine şi cum va deszăpezi judeţul în această iarnă?
– Păi să începem cu Craiova, unde credem că nu vom avea probleme. Aici acţionează SC Salubritatea, împreună cu SC Grant CPC SRL şi SC Rodali Cargo SRL, care sunt pregătite să acţioneze. Aveau în stoc 1.475 de tone de sare, 500 de tone de nisip şi 44 de tone de clorură de sodiu. Din discuţiile pe care le-am purtat, am primit asigurări că absolut toate pregătirile au fost făcute, toate utilajele sunt funcţionale, se preocupă ca toate stocurile să fie realizate.
De drumurile judeţene se ocupă SC Lucrări Drumuri şi Poduri Craiova, unde, din discuţiile purtate, am constatat că şi dânşii au făcut toate demersurile pentru ca utilajele să fie pregătite pentru intervenţie. Trebuie să deszăpezească o distanţă de 1.090 de kilometri de drumuri şi, pentru asta, s-au organizat în şase baze. Judeţul este, practic, împărţit în şase zone, în care se va acţiona cu 129 de utilaje, dintre care 38 sunt utilaje proprii. Pentru celelalte utilaje s-au încheiat contracte de închiriere cu 29 de firme. Sunt aprovizionaţi şi cu carburanţi, având pe stoc 14 tone de motorină. În plus, am primit asigurări şi din partea domnului preşedinte al Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, că drumurile judeţene sunt pregătite.
În ceea ce priveşte drumurile naţionale, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova a încheiat un contract cu SC Clean Prest Activ SRL Bucureşti şi protocoale cu firmele SC Delta ACM 93 SRL şi Mochlos Atena, Sucursala Cuşmir. Delta execută toate lucrările de întreţinere pe timpul iernii – lucrări de deszăpezire, contra poleiul şi montarea de parazăpezi – pe DN 56, Craiova – Galicea Mare. Tronsonul Galicea Mare – Calafat va fi deszăpezit de cealaltă firmă, Mochlos. Pe celelalte drumuri naţionale, adică DN 6, DN 6B, DN 54 A, DN 55, DN 55A, DN 56 A, DN 56 D, DN 65 şi DN 65F, va acţiona SC Clean Prest Activ, care execută toate lucrările de deszăpezire. Au asigurate toate utilajele şi stocurile de material antiderapant.
– Sunt câteva puncte sensibile în judeţ…
– Se ştiu aceste punctele sensibile, care se găsesc atât pe drumurile judeţene, cât şi pe cele naţionale. În fiecare an, în perioadele în care a fost viscol, au apărut probleme şi am ţinut să se acorde o atenţie deosebită pentru aceste zone. De asta am şi insistat să văd unde se montează parazăpezile care asigură protecţie în zonele în care există o diferenţă de nivel între teren şi carosabil.
– Şi unde vor fi montate aceste parazăpezi?
– Sunt şi montate la această oră. De exemplu, pe DN 56 Craiova – Galicea Mare, Delta protejează cu panouri o distanţă de 4.502 de metri. Iar în continuare tronsonul Galicea Mare – Calafat este protejat cu parazăpezi pe o lungime de 1.600 de metri, care au fost montate de firma Mochlos. Pe celelalte drumuri naţionale din judeţ – pe o distanţă de 7.924 de metri – va monta parazăpezi cealaltă firmă, Clean Prest Activ.
– Ce se întâmplă în localităţi, toţi primarii deţin utilaje pentru deszăpezire?
– S-a discutat cu primarii. Inclusiv în ultimul Colegiu Prefectural s-au purtat discuţii cu ei. Dar sunt, totuşi, patru primării care nu au răspuns, deocamdată, cu informări. Sunt şi trei primării care nu dispun de utilaje de deszăpezire.
– Şi ce vor face?
– Aşteaptă să intervină vecinii şi cei de la drumuri judeţene, alte forţe. Din punctul meu de vedere, ei dovedesc doar că nu se preocupă să găsească soluţii. Cred că, în toate localităţile, există măcar câteva utilaje agricole performante care pot să aibă ataşat un plug şi să poţi să acţionezi cu el. Dar aici primarul este cel care ar trebui să se implice mai mult şi să nu aştepte ajutor din altă parte, fiindcă el răspunde de drumurile comunale. În orice caz, dacă va fi nevoie, suntem pregătiţi şi noi să îi ajutăm. Dar, repet, este o lipsă de preocupare a domnilor primari. Pentru că refuz să cred că nu au găsit un tractor cu o lamă.
– Dar dacă cineva are nevoie de o ambulanţă?
– La Colegiul Prefectural li s-a cerut tuturor primarilor să fie identificaţi bătrânii singuri, femeile însărcinate şi cei care fac dializă. Deci, în caz de deszăpezire, se ştie clar unde trebuie să se intervină. De asemenea, tot primarilor li s-a cerut să identifice spaţii de cazare încălzite pentru eventuale persoane care ar putea fi înzăpezite. Ei trebuie să asigure cazare pentru o noapte sau două şi să ofere ceai cald, un minim de hrană. S-a discutat, de asemenea, şi cu cei de la SMURD care ne-au asigurat că sunt pregătiţi să intervină dacă apar probleme deosebite, împreună cu cei de la ISU Dolj.
– Că tot aţi amintit de probleme deosebite… Suntem pregătiţi şi pentru un scenariu sumbru în care ar ninge mult sau ar fi viscol puternic?
– S-a discutat cu Poliţia şi se respectă toate procedurile în cazul în care vor fi căderi masive de zăpadă. Ei vor închide drumurile şi le se vor reda circulaţiei numai după ce va fi efectuată deszăpezirea. Evităm astfel să rămână maşini blocate. Şi este mult mai uşor aşa pentru că utilaje pot să deszăpezească. Dar să sperăm că nu vor fi situaţii de genul acesta. În caz excepţional putem apela şi la unităţile Ministerului Apărării, avem tot sprijinul conducerii ministerelor. Suntem sub coordonarea doctorului Raed Arafat, şeful departamentului pentru situaţii de urgenţă.
– Care ar fi atunci concluzia… vor fi sau nu probleme în judeţ?
– Eu zic că nu vor fi probleme şi ce ne dorim este să nu avem drumuri închise. În această perioadă va începe şi distribuirea alimentelor de la UE şi vom avea nevoie ca toate drumurile să fie în stare bună astfel ca TIR-urile să poată intra în localităţi. Deci, din punctul nostru de vedere, cred că fiecare ştie ce are de făcut şi, cel puţin la acest moment, considerăm că pregătirile pentru iarnă sunt în conformitate cu graficele de pregătire.