Europarlamentarul Marian Jean Marinescu este de părere că acest pachet legislativ FitFor55 va genera un conflict între comisiile de mediu- ENVI și transport- TRAN când se va relua activitatea Parlamentului European, în toamnă. “Presiunea este foarte mare pe transporturi. În transportul rutier , de exemplu, se propune introducerea unei scheme de comerț cu emisii, ceea ce se va traduce printr-o taxă la producătorii de combustibili, taxă care va genera o creștere a prețului la pompă. În același timp, se introduce conditia ca ]n 2035 masinile noi sa produca zero emisii la teava de esapament lucru care, după opinia, mea este complet ilogic, pentru că există combustibili alternativi, care au emisii mult mai mici. Nu putem să ne bazăm doar pe motoarele electrice. Nu putem merge doar pe o singură sursă de energie, mai ales că se spune că trebuie să avem neutralitate tehnologică. În felul acesta nu va exista această neutralitate. Eu am avut deja multe intervenții în grupul PPE pe acest pachet, adresând întrebări mai ales colegului meu german (Peter Liese) care este coordonatorul PPE în Comisia de mediu (ENVI)”, explică deputatul european, pe pagina sa de Facebook.
“Eu doresc să facem ceva pentru schimbările climatice”
Totodată, va fi un război între Comisia de Mediu (ENVI) și comisia de transport (TRAN) pe acest pachet. “Eu doresc să facem ceva pentru schimbările climatice. Dar trebuie să luăm măsurile care să ne permită să păstrăm și locurile de muncă și competitivitatea economiei europene pe piața mondială. Să nu uităm că Europa este responsabilă pentru doar 7% din totalul emisiilor. Dacă celelalte state nu fac nimic, atunci nici emisiile nu scad, dar prin acest tip de măsuri Europa pierde competitivitatea economică”, a mai spus europarlamentarul român.
“Toate statele au spus că propunerile sunt foarte complicate”
Aşadar, aşa cum susţine şi deputatul european, pachetul aduce multe propuneri pentru transport în mod special, pe toate modurile de transport, propuneri privind combustibilii alternativi precum și de introducerea comerțului cu emisii pentru clădiri și pentru sistemele de încălzire. “Propuneri controversate, căci la prima întâlnire cu Consiliul, Comisia nu a avut parte de o primire foarte prietenoasă. Toate statele au spus că propunerile sunt foarte complicate, în special propunerile pentru clădiri și pentru sistemele de încălzire. Va fi foarte greu să ajungem la un acord. Degeaba propunem în paralel un program social. Nu poți pune în spatele oamenilor această tranziție. În același timp, toate aceste propuneri se fac neacceptând gazul ca tranziție, deocamdată ( sper să îl accepte până la urmă), și fără alte alternative în afara energiei electrice (pe care trebuie să o producem tot curat, adică tot pe baza de combustibili regenerabili, nu hidrocarburi)”, a subliniat Marian Jean Marinescu.
“Pentru mine este clar: nu putem trăi numai cu soare și cu vânt”
Europarlamentarul Marinescu concluzionează totodată că situația este una complicată şi nu este gestionată foarte bine. “Încă nu știm cum ne vom acoperi necesarul de energie în 2030, mai ales în condițiile în care și energia nucleară este sub semnul întrebării. Există colegi care ar dori de ieri, dacă se poate, să interzicem combustibilii fosili (benzină, motorină, gaze naturale etc), să interzicem și energia nucleară și apoi să mergem acasă, să apăsăm comutatorul din perete și să nu se aprindă nici un bec. Pentru mine este clar: nu putem trăi numai cu soare și cu vânt”, a mai spus eurodeputatul român.