O nouă participare craioveană la Festivalul Internaţional de Teatru „Shakespeare” de la Gdansk, una dintre cele mai prestigioase manifestări teatrale europene. Spectacolul românesc selectat pentru ediţia din acest an este monodrama „Recitindu-l pe Shakespeare. Lumea întreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actori”, în regia şi interpretarea actorului craiovean Emil Boroghină. Anul trecut, România a fost reprezentată la Gdansk de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” cu spectacolul „O furtună”, în regia lui Silviu Purcărete, având decorul şi costumele concepute de Dragoş Buhagiar.
Festivalul Internaţional de Teatru „Shakespeare” din Polonia se desfăşoară în fiecare an pe litoralul Mării Baltice, în Cele Trei Oraşe (Trojmiasto), complex urban format din oraşele Gdansk, Gdynia şi Sopot, important centru cultural, ştiinţific şi industrial al Poloniei. Considerat unul dintre cele mai prestigioase festivaluri de teatru din Polonia, evenimentul se bucură de recunoaştere internaţională şi de un aflux deosebit de public. Festivalul se află anul acesta la cea de-a VII-a ediţie şi prezintă spectacole din Georgia, Germania, Croaţia, Polonia şi România, participarea ţării noastre fiind susţinută de Institutul Cultural Român de la Varşovia.
Spectacolul românesc selectat pentru ediţia din acest an este monodrama „Recitindu-l pe Shakespeare. Lumea întreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actori”, în regia şi interpretarea lui Emil Boroghină, director fondator al Festivalului Internaţional „Shakespeare” de la Craiova, preşedintele Fundaţiei „Shakespeare” şi vice-preşedinte al Reţelei Europene a Festivalurilor „Shakespeare”. Reprezentaţiile au loc în zilele de 4 şi 5 august, pe scena Teatrului Wybrzeże din Gdansk, ambele fiind urmate de discuţii între realizatorii români şi public.
Potrivit ICR Varşovia, Festivalul „Shakespeare”2013 este completat de Conferinţa internaţională „Limbajele puterii / Limbajele artei”, care s-a desfăşurat în perioada 1-4 august, la Primăria Veche din Gdansk. Punctul de plecare al temei conferinţei l-a reprezentat punerea în scenă, în 1992, a piesei „Titus Andronicus” de William Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova. „Apărută la doi ani de la căderea lui Nicolae Ceauşescu, piesa a fost receptată nu numai ca un comentariu politic, o analiză profundă a răului, dar şi ca o parabolă atemporală. A fost o modalitate complet nouă de a vorbi despre politică şi putere, totodată de a supune analizei critice limbajul folosit de acestea. Limbajul nu numai în sensul unui sistem fonetic de comunicare, ci şi în cel de instrument al forţei, violenţei, manipulării psihice şi fizice, falsităţii şi minciunii”, se precizează pe site-ul ICR.
Scopul conferinţei, aflată în strânsă legătură cu Festivalul de la Gdansk, a fost analiza modului în care regizorii tinerei generaţii vorbesc despre lume prin intermediul aceleiaşi opere a lui Shakespeare, „Titus Andronicus”. Invitatul din România al conferinţei este istoricul Marius Stan, care a susţinut un referat cu titlul „Post-communist Romania and Its Rocky Road to Transition”.