„Documentul strategic“ prin care Guvernul Orban vrea să decidă destinaţia banilor alocaţi de Uniunea Europeană pentru relansarea economică în contextul pandemiei este o sfidare la adresa celor peste 2 milioane de locuitori ai Olteniei. Regiunea se vede scoasă de pe harta marilor investiţii şi, practic, ruptă de restul ţării. Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă este vehement contestat de către reprezentanţii PSD, care anunţă că vor face toate demersurile pentru a bloca nedreptatea.
România beneficiază de 30,44 miliarde de euro prin Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă, gândit de Comisia Europeană pentru a sprijini statele membre, afectate de criza provocată de pandemie. Cum vor fi utilizate aceste fonduri – cele mai consistente de care dispune ţara noastră prin viitorul buget al UE – se decide prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), conceput de Guvernul Orban şi prezentat drept strategia care salvează România. În mod revoltător, documentul aduce cu sine condamnarea unei întregi regiuni, Oltenia, la sărăcie, izolare şi subdezvoltare.
„Ce concluzii desprindem când analizăm conţinutul documentului? Pentru PNL, Oltenia nu e parte din România, regiunea noastră fiind eliminată de pe listele cu marile proiecte de infrastructură propuse pentru finanţare europeană. Guvernul care clamează «dezvoltarea regiunilor în mod echilibrat» trimite miliarde de euro către regiunile de Vest şi Nord-Vest, iar către Oltenia – zero. Sunt preşedinte de consiliu judeţean, iar până acum am fost şi vicepreşedinte al CJ Dolj şi pot să vă spun că nu a existat niciun fel de consultare cu administraţiile judeţene. Şi la noi, în Dolj, există necesităţi şi aş fi dorit să regăsesc, prinse pentru finanţare în PNRR, obiective precum reabilitarea căii ferate între Craiova şi Calafat, un drum expres între cele două municipii sau o autostradă ori un drum expres până la Lugoj, să ne conectăm cu partea de vest a ţării“, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Cosmin Vasile.
Oltenia, ZERO importanţă pentru Guvernul Orban
În PNRR, domeniul de intervenţie cel mai generos din punct de vedere financiar şi cel care ar trebui să joace un rol major în relansarea economiei naţionale este „Transport durabil“, cu 9,27 miliarde de euro. Aici sunt cuprinse toate propunerile de mari proiecte în sfera infrastructurii de transport. Judeţe privilegiate, precum Clujul, bifează fiecare dintre rubricile de la acest capitol: autostradă, mai multe drumuri expres, linie de cale ferată şi chiar metrou. De partea cealaltă, Oltenia, cu cele 5 judeţe ale sale, figurează cu o singură poziţie între cele aproape 40 de investiţii: un drum expres lung de 4 kilometri.
„În momentul în care am văzut acest document, ne-am sufocat de indignare, pentru că este inadmisibil: ceea ce ar fi trebuit să însemne reducerea decalajelor între regiuni este, de fapt, scoaterea Olteniei de pe hartă! Să vedem câteva exemple concrete, ca să înţelegem cu toţii ce viziune are actuala guvernare despre dezvoltarea regiunii noastre, comparativ cu celelalte. Pentru Transilvania, Moldova şi Muntenia, sunt prevăzuţi 662 de kilometri de autostradă; pentru Oltenia, zero kilometri. Cale ferată, doar pentru regiunile Vest şi Nord-Vest – 318 kilometri, reprezentând 3,71 miliarde de euro; pentru Oltenia – zero. Drumuri expres: restul ţării – 631,9 kilometri, adică 2,3 miliarde de euro; Oltenia – 4,3 kilometri, adică 0,022 miliarde de euro“, a precizat Lia Olguţa Vasilescu, primarul municipiului Craiova şi preşedintele organizaţiei PSD Craiova.
Politica PNL duce la adâncirea decalajelor
Discrepanţele uriaşe de la acest capitol indică intenţia unor alocări discreţionare, în totală opoziţie cu principiul european care promovează reducerea decalajelor în dezvoltarea diferitelor regiuni. Dimpotrivă, prin PNRR, Guvernul Orban împinge cele mai consistente fonduri tocmai către zonele date drept exemplu în dezvoltare.
„Analizând acest document, sunt sigur că nu se doreşte dezvoltarea Olteniei. În sprijinul acestei afirmaţii, avem şi un studiu de caz. Comuna Jucu, din judeţul Cluj-Napoca, are o populaţie de 4.745 de locuitori, iar prin PNRR este prinsă cu două drumuri expres, cu o lungime de 37 de kilometri şi cu o valoare de 273 de milioane de euro. Oltenia, care are în componenţă 5 judeţe şi o populaţie de peste 2,1 milioane de locuitori, are prevăzut, în documentul PNL, un drum expres de 4 kilometri, cu o valoare de 22 de milioane de euro. Dacă facem o comparaţie, vedem că pentru comuna Jucu se alocă peste 57.000 de euro per locuitor, iar în Oltenia sunt 10 euro per locuitor“, a spus Cosmin Vasile, preşedintele CJ Dolj.
„Clujul primeşte un miliard de euro doar pentru metrou, în condiţiile în care în această ţară sunt 41 de judeţe şi municipiul Bucureşti şi se alocă pentru toată România 30,44 miliarde de euro. Este inadmisibil!
Ni se tot dădea exemplu despre cât de dezvoltat este Clujul şi cum se va dezvolta el în continuare. Desigur, nu avem o problemă cu modul în care se dezvoltă Clujul cu bani din bugetul local sau din fondurile europene care sunt puse la dispoziţie pentru toată ţara, conform principiului «primul venit, primul servit». Acolo ne batem toţi. În ciclul financiar precedent, Craiova a fost pe primul loc, iar judeţul Dolj printre primele în România în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor europene. Aici discutăm însă despre viziunea de la nivel guvernamental pentru dezvoltarea ţării, aşadar despre banii pe care îi alocă Guvernul prin PNRR pentru toate regiunile.
Pe bani europeni, pe banii statului, căraţi de fiecare dată în judeţul Cluj, oricine ar fi ştiut să se dezvolte. Dar ce facem acum? Adâncim în continuare toate aceste dezechilibre care există între regiunile de dezvoltare?“, a subliniat, la rândul său, primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu.
„Păcatul“ Doljului: exponenţi slabi în Guvern
Preşedintele PSD Craiova a completat că social-democraţii vor face toate demersurile necesare, inclusiv la nivelul Parlamentului României şi la Bruxelles, pentru a stopa adoptarea PNRR în actuala formă, total injustă. „Am văzut că la PNL se candidează sub sloganul «Dezvoltăm Doljul», «Dezvoltăm Oltenia». Cum dezvoltă ei această regiune care este scoasă în afara hărţii României, o regiune pe care pur şi simplu o condamnă la sărăcie? Trebuie să oprim acest «document strategic», pentru că, dacă rămâne în actuala formă, decalajele între noi şi celelalte regiuni se vor adânci şi mai mult şi nimeni dintre noi nu-şi doreşte acest lucru. De la Guvern, în schimb, este foarte clar că asta se vrea şi că au politicieni foarte slabi de la PNL în această zonă geografică. Oamenii aceştia au, totuşi, 2 miniştri în Guvernul României. Chiar nu a observat niciunul că zona aceasta nu primeşte nimic, n-a protestat niciunul dintre ei?“, a declarat Lia Olguţa Vasilescu.
Educaţia naţională, la preţ de metrou
Imaginea pe care o lasă PNRR este că Guvernul Orban a sacrificat domenii majore doar pentru a redirecţiona masiv fonduri către regiuni favorizate şi a finanţa promisiuni din campania electorală. Exemplul cel mai bun îl oferă sănătatea şi educaţia, 2 sectoare pe care tocmai Executivul le descrie în PNRR ca fiind suprasolicitate în contextul crizei pandemice.
„Ştiţi cât se alocă pentru sănătatea tuturor românilor prin acest mecanism? 1,85 miliarde de euro, adică atât cât reprezintă modernizarea căii ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor. Ştiţi cât se alocă pentru toată educaţia din România, deci pentru cei 5 milioane de copii? Suma de 1,05 miliarde de euro, cam cât se alocă şi pentru metroul de la Cluj“, a declarat Lia Olguţa Vasilescu.
Acum cred că înţeleg toţi oltenii că, dacă PSD nu ar fi deblocat proiectul drumului expres Craiova – Piteşti în 2017, cu tot ce a însemnat el – contestaţii şi procese în instanţă, luni de aşteptare la licitaţii – şi nu l-ar fi dus în punctul în care să nu mai poată fi oprit de niciun guvern, cu asta rămâneam: 4 kilometri de drum expres, zero kilometri de autostradă, zero kilometri de cale ferată.
Lia Olguţa Vasilescu
Preşedintele PSD Craiova
Comandat de PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT – Organizatia Judeteana DOLJ, Executat de S.C. ED PRESS COM S.R.L., portal – www.cvlpress.ro, CUI Mandatar financiar coordonator 11200020.