În anul teatral 2011 – Spectacolul „Caligula” şi regizorul Silviu Purcărete dau măsura valorii artistice a scenei TNC

0
888

Pe 18 iunie a.c. a căzut cortina peste stagiunea artistică 2010-2011 a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, „una dintre cele mai bune din ultimii ani”, după cum apreciază directorul instituţiei, Mircea Cornişteanu. O demonstrează în special cele mai recente trei spectacole care au văzut lumina rampei: „Caligula”, de Albert Camus, o creaţie de forţă a regizorului László Bocsárdi, avându-l în rolul principal pe Sorin Leoveanu – cu cronici teatrale dintre cele mai favorabile şi care, în această toamnă, va participa la Festivalul Naţional de Teatru de la Bucureşti, „Conu Leonida faţă cu reacţiunea”, de I. L. Caragiale – rezultat al unui proiect destinat tinerilor regizori, câştigat de Diana Dragoş, totodată primul spectacol realizat în perspectiva Anului Caragiale 2012, şi „Totu-i bine când se sfârşeşte cu bine”, de W. Shakespeare – regizat de britanicul Tim Carroll, cel care, în urmă cu doi ani, realiza aici „Odysseia”, de Homer.

De curând, la Naţionalul craiovean au început repetiţiile la spectacolele „Hoţi”, de Dea Loher (Germania) – regia Alina Rece, „O noapte furtunoasă”, de I. L. Caragiale, în regia lui Mircea Cornişteanu, şi „Tartuffe”, de Molière, care va fi regizat de Kincses Elemér şi care va înlocui, în cadrul proiectului „Valori ale teatrului universal”, „Corbul”, de Carlo Gozzi. Piesa urma să fi epusă în scenă de unul dintre cei mai importanţi regizori canadieni de origine română, Alexander Hausvater, însă a pierdut şansa întâlnirii cu publicul din cauza unor neînţelegeri de ordin financiar.

La mijlocul lunii noiembrie, va reveni la Craiova şi regizorul Silviu Purcărete, pentru realizarea versiunii scenice a celebrei „Furtuni” shakespeariene – proiect al Reţelei Internaţionale „Shakespeare”, concretizat în coproducţie cu Festivalurile de la Gdansk-Polonia, Gyula-Ungaria şi Mataro-Spania, a cărui premieră este aşteptată în cadrul Festivalului Internaţional „Shakespeare” de la Craiova, din 2012. Aceeaşi „Furtună” urmează să fie pusă în scenă şi în 2014, dar în viziunea lui David Estrich – regizor de talie internaţională, în prezent stabilit în Germania – şi în coproducţie cu Teatrul „Bulandra” din Bucureşti şi cu Academia de Teatru „Athanor” din Germania.

Mircea Cornişteanu

Va onora ediţia 2011 a Festivalului Naţional de Teatru

De prima parte a anului teatral 2011 – căci, după cum explică, programele şi proiectele artistice nu se mai desfăşoară pe stagiuni, ci pe ani calendaristici –, regizorul Mircea Cornişteanu, manager al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, se arată foarte mulţumit. „A dat la iveală trei spectacole bune şi foarte bune”, argumentează acesta şi se grăbeşte să vorbească despre „Caligula”: „Este  considerat unul dintre puţinele evenimente reale ale anului teatral în România, nu ale teatrului din Craiova. Cred că este un spectacol absolut excepţional”.

Piesă celebră a dramaturgiei secolului XX, „Caligula” lui Albert Camus a fost pusă în scenă de László Bocsárdi – cel care a mai regizat la Naţionalul craiovean „Năzdrăvanul Occidentului”, de J.M. Synge (2001), şi „Avarul”, de Molière (2004), şi a avut premiera în luna martie a.c. Cronicile teatrale n-au întârziat să o elogieze. «Este o creaţie de forţă a regizorului László Bocsárdi. Sorin Leoveanu mută nebunul şi câştigă partida. Caligula, împăratul roman care s-a imaginat zeu, este, pe lângă Hamlet, încă un mare personaj creat de actorul craiovean», scrie Dan Boicea în „Adevărul literar şi artistic”. «Dovedeşte o dată în plus că Bocsárdi László se numără printre ultimii mohicani ai sensului în teatrul românesc de azi», adaugă Cristina Rusiecki în „Art Act Magazine”.

Spectacolul „Caligula” a fost selecţionat să participe, între 28 octombrie şi 6 noiembrie, la Festivalul Naţional de Teatru de la Bucureşti, organizat de UNITER, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Primăria Bucureşti, prin ArCuB. Desemnat de Senatul UNITER să fie selecţioner unic şi director artistic al evenimentului este criticul de teatru şi preşedintele Secţiei române a AICT – Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru, Alice Georgescu, care a şi realizat, de altfel, traducerea piesei camusiene jucate la TNC. «Este un spectacol de foarte bun nivel şi care ar onora, cred, orice festival de teatru, de oriunde, nu numai de la Bucureşti», afirmă, cu convingere, Mircea Cornişteanu.

Un „grozav” Caragiale şi-un Shakespeare „provocator”

La puţin timp după excelentul spectacol „Caligula”, mai precis la jumătatea lui aprilie, Naţionalul craiovean a dat la iveală, în premieră, o piesă caragialiană: Conu Leonida faţă cu reacţiunea – rezultat al concursului „Proiecte pentru tinerii regizori”, rezervat tinerilor artişti sub 35 de ani, iniţiat de TNC şi câştigat de Diana Dragoş. Scenografia îi aparţine Adrianei Dinulescu, coregrafia – lui Laurenţiu Nicu, iar din distribuţie fac parte marea actriţă Mirela Cioabă, exuberanta Monica Ardeleanu, precum şi actorul Teatrului Liric, Dan Cornescu, alături de şapte studenţi ai Departamentului de Artă Teatrală din Craiova. «O piesă atât de grozavă şi atât de greu de pus în scenă, care a prilejuit un bun spectacol – nu numai după părerea mea, ci şi a celor care l-au văzut, atât public „civil”, cât şi public „militar”, adică de specialitate», spune managerul teatrului.

Cea de-a treia premieră a începutului de an teatral, demnă de laudă – „Totu-i bine când se sfârşeşte cu bine”, de William Shakespeare – a prilejuit revenirea la Craiova a regizorului britanic Tim Carroll, cel care, în 2009, realiza aici „Odysseia”, de Homer. «Un spectacol provocator atât pentru actori, cât şi ca modalitate de punere în scenă şi al cărui rezultat este bun», îl caracterizează Cornişteanu, cu decoruri create de Puiu Antemir şi costume de Lia Dogaru.

„Hoţii” Deei Loher au intrat în repetiţii

«Ce urmează sunt proiecte care doresc să fie măcar la nivelul ultimului dintre spectacolele enumerate, deşi am aşteptări chiar mai mari», spune managerul TNC, deja prins de febra repetiţiilor pentru premiere ce vor închide anul teatral 2011.

Din 7 iunie au început să prindă viaţă personajele unei piese contemporane germane, semnată de Dea Loher – o autoare foarte cunoscută, în prezent, în Europa – şi tradusă de Cosmin Dragoste. Intitulat „Hoţi”, spectacolul  – care va fi regizat de Alina Rece – face parte dintr-un proiect european iniţiat de Deutsches Theater din Berlin (Germania), la care participă Teatrul Naţional din Craiova, Teatrul Cameri din Tel Aviv (Israel) şi Teatrul Naţional din Stockholm (Suedia). Reprezentaţiile acestora urmează să fie prezentate, în toamnă, în cadrul unui mini-festival organizat la Berlin. Spectacolul craiovean – a cărui premieră este prevăzută pentru 8 octombrie a.c. – îi are în distribuţie pe Adrian Andone, Iulia Colan, Ştefan Mirea, Angel Rababoc, Petra Zurba, Eugen Titu, Monica Ardeleanu, Anca Dinu, Marian Politic, Geni Macsim, Cătălin Băicuş şi Claudia Suliman. Decorurile sunt create de Viorel Penişoară-Stegaru, iar costumele – de Claudia Antonie.

În 2012, cinci spectacole în cinstea lui Nenea Iancu

Pe 9 iunie, la TNC au început repetiţiile şi pentru „O noapte furtunoasă”, în regia lui Mircea Cornişteanu şi scenografia Liei Dogaru. Este al doilea spectacol caragialian pus în scenă în acest an, după „Conu Leonida faţă cu reacţiunea”, în perspectiva Anului Caragiale – 2012, când se vor împlini 60 de ani de la naşterea şi 100 de ani de la moartea celui mai important dramaturg din literatura română.

«Intenţionăm ca la anul, în iunie, să organizăm o Săptămână Caragiale, în care să prezentăm toate piesele sale, în interpretarea artiştilor Teatrului Naţional din Craiova. Avem un mai vechi spectacol „Năpasta”, al lui Kincses Elemér, dar care se joacă în continuare cu succes, de 10 ani. În plus, eu voi realiza anul viitor, în februarie-martie până la început de aprilie, „O scrisoare pierdută” – care se va potrivi mai mult decât mănuşă anului electoral 2012. Apoi, mă gândisem să reiau mai vechiul nostru spectacol foarte bun şi care mi-e foarte drag, de altminteri, „D-ale carnavalului”, dar am zis să facem unul nou. Am vorbit cu un tânăr regizor şi rămâne de văzut dacă va accepta proiectul. Oricum, dacă nu va face el spectacolul, îl va face altcineva», spune directorul TNC.

„O noapte furtunoasă” pare-se că va avea premiera pe 19 noiembrie a.c. şi îi va aduce în scenă pe Ion Colan (Jupân Dumitrache), Valentin Mihali (Nae Ipingescu), Cătălin Băicuş (Chiriac), Dragoş Măceşanu (Spiridon), George Albert Costea (Rică Venturiano), Cerasela Iosifescu (Veta) şi Raluca Păun (Ziţa).

„Corbul” lui Alexander Hausvater… şi-a luat zborul

La începutul anului, managerul Mircea Cornişteanu anunţa că la Craiova se află unul dintre cei mai importanţi regizori de origine română, Alexander Hausvater. Născut la Bucureşti, acesta a emigrat în copilărie, împreună cu familia, în Israel, unde a studiat teatrul, apoi s-a stabilit în Canada. A pus în scenă numeroase spectacole în toată lumea, iar după 1990 a revenit în România pentru importante montări. La Craiova, Alexander Hausvater trebuia să realizeze un spectacol după o piesă mai puţin cunoscută a lui Carlo Gozzi, „Corbul”. Pe ultima sută de metri, proiectul a fost anulat, iar piesa a fost înlocuită cu „Tartuffe”, de Molière, în viziunea regizorală a lui Kincses Elemér – de numele căruia se leagă, pe această scenă, nu numai „Năpasta”, ci şi „Ascensiunea lui Arturo Ui”, „Există nervi” sau, mai recent, „Scaunele” – şi scenografia Klarei Labancz. Spectacolul face parte din proiectul „Valori ale teatrului universal”, ca şi „Corbul”, şi are programată premiera pentru data de 15 octombrie a.c. Rolul principal îi revine lui Valentin Mihali, iar din distribuţie mai fac parte actorii Tamara Popescu, Ilie Gheorghe, Nataşa Raab, Ştefan Cepoi, Adela Minae, George Albert Costea, Nicolae Poghirc, Raluca Păun, Valeriu Dogaru, Cosmin Rădescu, Lili Sîrbu ş.a.

Dar de ce nu „Corbul”, ci „Tartuffe” explică tot Mircea Cornişteanu: «Timp de un an, am avut numeroase contacte cu Alexander Hausvater legate de viitorul lui spectacol. A fost aici, a făcut casting, până la urmă am afişat şi distribuţia, am lucrat cu scenografa, care a realizat şi macheta decorurilor, a venit şi compozitorul, care urma să facă muzica spectacolului, a ascultat vocile actorilor… Dar, cu trei zile înainte de începerea repetiţiilor, a avut loc o negociere finală între mine şi Hausvater, în urma căreia nu am ajuns la o înţelegere cu privire la onorariul pe care l-a cerut. Eu nu am acceptat revenirea lui asupra înţelegerii iniţiale – pentru că despre asta e vorba: când am pornit la lucru, acum un an, am avut o anume înţelegere, însă pe parcurs pretenţiile lui materiale au crescut. E dreptul lui să ceară, e dreptul meu să refuz… Din cauza lui, negocierea finală a avut loc mult prea târziu, pentru că, dacă, aşa cum i-am cerut, am fi făcut un contract cu câteva luni înainte, cum era normal şi cum procedez cu toţi ceilalţi, atunci n-am fi fost în situaţia asta. Îmi pare rău că nu am lucrat cu un regizor de valoarea sa, dar asta e situaţia, şi îmi pare rău că nu am pus în scenă „Corbul”, care e o pisă foarte puţin jucată. Dar am ales una mult mai cunoscută, „Tartuffe”, de Molière, şi un regizor mai vechi colaborator al nostru, Kincses Elemér».

Între Silviu Purcărete şi David Estrich se iscă… „Furtuna”

Unul dintre cei mai aşteptaţi regizori rămâne însă Silviu Purcărete, care va reveni la Craiova la mijlocul lunii noiembrie, pentru o nouă realizare scenică, în viziunea sa, a celebrei „Furtuni” a lui W. Shakespeare. Spectacolul este destinat celei de-a VIII-a ediţii a Festivalului Internaţional „Shakespeare”, care va avea loc la Craiova la sfârşitul lunii aprilie 2012. De asemenea, în vara anului viitor va fi itinerat la toate Festivalurile „Shakespeare” din Europa, cuprinse în Reţeaua Internaţională a Festivalurilor „Shakespeare”, constituită anul trecut, în Polonia, unde TNC este membru fondator alături de Fundaţia „Shakespeare”. De altfel, proiectul este co-producţie a TNC, Festivalurilor „Shakespeare” din Gdansk-Polonia, Gyula-Ungaria şi Mataro-Spania, toţi aceşti parteneri contribuind financiar la realizarea lui.

Se prea poate însă ca „Furtuna” shakespeariană să se mai bucure de o montare pe scena craioveană. «Există intenţia – vom vedea dacă ea se va şi materializa – producerii în 2014 a unui nou spectacol, în regia foarte marelui nostru regizor care trăieşte acum în Germania, David Estrich. Cred că e o idee uşor nebunească să ai la doi ani distanţă două producţii cu aceeaşi piesă, realizate de doi mari creatori, dar poate tocmai asta e interesant», crede managerul TNC, care l-a primit, luna trecută, pe David Esrig la Craiova pentru discuţii preliminare. Spectacolul va fi realizat împreună cu Teatrul „Bulandra” din Bucureşti şi cu Academia de Teatru „Athanor” din Germania, pe care David Esrig o conduce.

Parteneri de proiect cu Republica Sud-Africană

„Europa – Africa, Africa – Europa. Priviri în oglindă” se intitulează un provocator proiect internaţional iniţiat, anul trecut, de Teatrul Nou din Poznan (Polonia), la care au aderat atât Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, cât şi Teatrul Naţional din Londra, Teatrul Cameri din Tel Aviv, un teatru din Bari-Italia şi trei parteneri din Africa de Sud – din Germiston, Cape Town şi Johannesburg, producători de festivaluri. „Proiectul este destinat mai bunei cunoaşteri între oamenii de teatru africani şi cei europeni şi, în acest sens, creării de spectacole bazate pe piese ale unor autori africani în Europa şi prezentării acestora în ţările africane”, spune managerul TNC, Mircea Cornişteanu, care până pe 10 iulie se află în Republica Sud-Africană pentru a participa la Festivalul de Teatru de la Germiston. „E un mare festival african, despre care noi avem foarte puţine cunoştinţe. Africa este o piaţă uriaşă, o mare necunoscută pentru mulţi dintre noi. Cu această ocazie, ne vom reîntâlni şi partenerii din proiect. Prima reuniune a avut loc la Poznan, iar în luna noiembrie urmează să se organizeze un workshop pentru zece scriitori selectaţi de partenerii africani, în vederea scrierii unei piese care va fi pusă în scenă cu actori din toate teatrele şi apoi va fi itinerată în toate ţările participante la proiect”, a precizat Cornişteanu.

Trei spectacole prezentate pe scene din Ungaria

În urmă cu două săptămâni, Mircea Cornişteanu şi Gabriel Mănescu – managerul, respectiv  directorul de producţie al Teatrului Naţional „Marin Sorescu”, s-au aflat într-o vizită tehnică în Ungaria, unde câteva scene ar urma să găzduiască, în toamnă, un scurt turneu al actorilor craioveni, realizat cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Budapesta. Turneul va începe cu participarea la cea de-a XVII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Clasic de la Arad cu spectacolele „Totu-i bine când se sfârşeşte cu bine”, de William Shakespeare (regia: Tim Carroll), şi Conul Leonida faţă cu reacţiunea (regia: Diana Dragoş). «Ar urma prezentarea, la Teatrul Naţional din Budapesta, a spectacolului „Caligula”, pus în scenă de o echipă maghiară: László Bocsárdi – regia, Jozsef Bartha – decoruri, Judit Dobre Kothay – costume. Vom juca apoi în Sala mare a Teatrului „Katona Jozsef” din Budapesta „Unde-i revolverul?”, regizat de Mircea Cornişteanu după o piesă maghiară, a lui Gorgey Gabor, şi, în Sala Studio a aceluiaşi teatru, vom prezenta Conul Leonida faţă cu reacţiunea. Cam aşa stau lucrurile acum, rămâne de văzut dacă se vor schimba sau nu până în septembrie-octombrie», a precizat Gabriel Mănescu.

 

Turneu al Teatrului Naţional Sârb din Novi Sad, la Craiova şi Bucureşti

În anul 2008, Naţionalul craiovean a semnat un protocol de parteneriat cu Teatrul Naţional Sârb din Novi Sad – Serbia, ce prevedea prezentarea reciprocă a unor spectacole, texte de teatru, spectacole-lectură, turnee şi montări de spectacole din fiecare ţară (regizori, scenografi, compozitori şi unul-doi actori) pe scena teatrului partener. În 2008, TNC a prezentat la Novi Sad şi Belgrad spectacolele „Cum doriţi sau Noaptea de la spartul târgului”, de W. Skakespeare (regia: Silviu Purcărete) şi „Olimp în cârje”, de Dragan Stankovici (regia: Mircea Cornişteanu). În 2010, urma ca partenerii sârbi să prezinte două spectacole, la Craiova şi Bucureşti. După cum a precizat Mircea Cornişteanu, „vor veni de-abia în această toamnă, pentru că, din motive financiare, nu şi-au permis anul trecut să ne răspundă vizitei”.

 

Silviu Purcărete a lucrat mai bine de 20 de ani în teatre din România, în special la Teatrul Naţional din Craiova şi la Teatrul „Bulandra”. Spectacolele sale au obţinut numeroase premii şi au fost elogiate atât în ţară, cât şi în străinătate, câştigându-şi faima prin caracterul lor puternic vizual şi prin tratarea liberă a textelor dramatice.

Fertila activitate internaţională a Teatrului Naţional din Craiova din ultimele două decenii este strâns legată de creaţia, pe această scenă, a unor spectacole de referinţă realizate de importantul regizor: „Piticul din grădina de vară”, de D. R. Popescu (1989); „Ubu Rex cu scene din Macbeth”, după Alfred Jarry şi W. Shakespeare (1990); „Titus Andronicus”, de W. Shakespeare (1992); „Phaedra” după Seneca şi Euripide (1993); „Danaidele” (1995) şi „Orestia” (1998), ambele după Eschil, „A douăsprezecea noapte”, după W. Shakespeare (2004). Ele au fost prezentate la cele mai importante festivaluri internaţionale, fiind distinse cu Premiul criticii şi Premiul pentru excelenţă artistică al Fundaţiei „Hamada” (Festivalul internaţional de la Edinburgh, 1991), Premiul pentru cel mai bun spectacol străin la Festivalul Americilor de la Montreal (1993), Premiul criticii la Festivalul de teatru de la Dublin (1996), Premiul special al juriului la Festivalul Internaţional „Shakespeare”, Gdansk (2006) ş.a.

Multe dintre spectacolele sale montate la Craiova („Titus Andronicus”, „Ubu Rex”, „Phaedra”, „A douăsprezecea noapte”) au fost invitate la numeroase festivaluri din întreaga lume (Avignon, Edinburgh, Tokio, Melbourne, Montreal, Glasgow, Bath, Varna, Gdansk).

 

«„Caligula” lui Camus este fără doar şi poate un text ispititor. Şi pentru regizor, şi pentru actor, şi pentru spectator. Ispititor, seducător, periculos de seducător pentru că justifică poetic crima şi pentru că e o capcană întinsă raţiunii. Montarea lui László Bocsárdi de la Teatrul Naţional din Craiova – o frumoasă traducere semnată de Alice Georgescu – propune o nouă versiune a textului lui Camus. Rece şi limpede ca un cub de gheaţă în care arde o mare de lumânări. Aşa aş descrie, în câteva cuvinte, spectacolul care a avut primele reprezentaţii pe scena de la Craiova. Fără trimiteri politice, deşi textul e plin de tensiuni în această zonă, povestea lui László Bocsárdi dezvăluie straniu şi aproape matematic strălucirea tăioasă şi ucigătoare a nebuniei poetice, a suferinţei autodevoratoare ce naşte monştri de frumuseţe. (…) Distribuirea lui Sorin Leoveanu în rolul lui Caligula conduce spectacolul într-o zonă în care amestecul de fragilitate şi forţă, jocul pervers dintre masculinitate şi feminitate jucată (aşa cum se întâmplă în scena în care apare îmbrăcat în costum de balerină) fac ca întreaga poveste să alunece spre lumea dinlăuntru. Acolo unde se petrec adevăratele jocuri ale puterii, acolo unde se întâmplă viaţa şi moartea, acolo unde iubirea trăieşte sau este ucisă, acolo unde binele şi răul sunt două feţe ale aceleiaşi monede, pe tărâmul unui nesfârşit şi perpetuu mit al androginului de la care, de altfel, regia porneşte…». („Caligula”, o mare de lumânări între oglinzi de gheaţă, de Monica Andronescu, în revista săptămânală de teatru „Yorick”, 14 martie 2011)

 

„Egoistul”, cu Radu Beligan – în septembrie

O piesă autobiografică, o viziune lucidă, puţin cinică, despre viaţă şi moarte, despre iubire şi căsnicie, despre părinţi şi copii, despre sănătate şi boală, despre prietenie, egoism şi generozitate. Şi despre teatru şi dramele lui contemporane. Un umor exploziv, o replică strălucitoare şi o eleganţă verbală rar întâlnită. Vorbim despre spectacolul Teatrului Naţional Bucureşti cu piesa „Egoistul”, de Jean Anouilh, pe care publicul craiovean o va putea vedea pe scena Naţionalului craiovean pe 26 septembrie a.c., la câteva zile după reluarea stagiunii teatrale (20 septembrie). Un spectacol extraordinar, în care îl putem întâlni pe maestrul Radu Beligan nu numai în calitatea ce i-a adus notorietatea, cea de interpret, dar şi într-o alta, la fel de apreciată, cea de regizor. Scenografia este realizată de Viorica Petrovici şi Luiza Panait, iar alături de marele actor în distribuţie îi regăsim pe Simona Bondoc, Damian Crâşmaru, Sanda Toma, Mihai Niculescu, Lamia Beligan, Tomi Cristin, Medeea Marinescu, Silviu Biriş, Ileana Olteanu şi Cesonia Postelnicu. Biletele – în număr limitat – vor fi puse în vânzare la Agenţia TNC, la preţul de 80 de lei.