În urma concursului de proiecte de management pentru ocuparea postului de manager, desfăşurat în luna martie a.c., conducerea Teatrului Liric „Elena Teodorini” va fi asigurată, în următorii trei ani, de Antoniu Zamfir, până acum secretar muzical în cadrul acestei instituţii şi în continuare lector universitar doctor la Departamentul de Arte (Muzică) al Universităţii din Craiova. Şi cum orice început de drum este marcat de noi proiecte şi străjuit de speranţe, noul manager le-a expus, ieri, în prima sa conferinţă de presă, în care i s-au alăturat, pentru a-l susţine… cel puţin moral, directorul artistic Cosmin Vasilescu şi directorul administrativ Dan Dinulescu. „Voi încerca să revigorez puţin activitatea teatrului cu titluri de valoare, la realizarea cărora să participe artişti recunoscuţi”, a afirmat Antoniu Zamfir. Acesta îşi mai propune „o analiză serioasă a repertoriului actual al teatrului, dar şi a resursei umane din cadrul instituţiei”, concretizarea unor parteneriate cultural-educative cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj şi cu Universitatea din Craiova, în vederea prezentării unor spectacole pentru copii şi tineri, ca şi realizarea a măcar trei premiere pe parcursul fiecărei stagiuni artistice.
Zamfir contra Zamfir pentru un mandat de trei ani în fruntea instituţiei
Dacă în cazul Teatrului pentru Copii şi Tineret „Colibri” – unde, de asemenea, între 22 februarie şi 15 martie a.c. a fost organizat concurs pentru funcţia de conducere –, municipalitatea s-a grăbit să aprobe rezultatul final, proiectul câştigător şi durata contractului noului manager, în persoana Doinei Berceanu, în proxima şedinţă de Consiliu Local, din 26 aprilie a.c., nu acelaşi lucru s-a întâmplat în cazul Teatrului Liric „Elena Teodorini”. Ceea ce nu l-a împiedicat pe Antoniu Zamfir să puncteze la capitolul „răbdare şi aşteptare” şi să-şi prezinte, ieri, intenţiile „mandatului” de trei ani în privinţa programului de activităţi artistice al instituţiei.
Concursul de proiecte de management pentru ocuparea postului de manager la Liricul craiovean i-a pus faţă în faţă pe Antoniu Zamfir şi pe dirijorul Zamfir Florian-George, director al instituţiei încă din anul 2001. După prima etapă – analiza proiectelor de management –, desfăşurată între 15 şi 17 martie a.c., primul a fost notat cu 9,09, iar celălalt a obţinut doar 6,61, pierzând, astfel, posibilitatea susţinerii interviului, pentru aceasta fiindu-i necesară cel puţin nota 7. Cu 8,37 la cea de-a doua etapă, organizată pe 20 martie, Antoniu Zamfir a fost declarat „admis” la concurs, cu nota finală 8,73.
Vrea „o analiză serioasă” a repertoriului: ce păstrăm şi ce casăm?
„Voi încerca să revigorez puţin activitatea teatrului cu titluri de valoare, la care să participe artişti recunoscuţi”, a afirmat noul manager, adăugând că, pe termen scurt, îşi doreşte să facă „o analiză serioasă a tot ceea ce înseamnă repertoriul actual al teatrului, dar şi o analiză la fel de serioasă asupra resursei umane care lucrează în această instituţie”. „Se impune acest lucru, ca la orice început de drum, să ştii de unde pleci…”, a mai spus acesta.
Antoniu Zamfir a explicat că este nevoie să se ştie dacă unele spectacole, puse în scenă cu ani în urmă, mai pot fi readuse în faţa publicului sau este nevoie să fie casate: «Există titluri pe care noi le raportăm ca repertoriu al instituţiei, dar nu s-au mai jucat de mult. Iar un exemplu în acest sens este opereta „Contesa Maritza”, de Emmerich Kálmán – un spectacol care a fost foarte bine primit de public, dar, din varii motive, nu s-a mai jucat. Aşa că va trebui să vedem distribuţia, în ce stadiu se află decorurile şi costumele, dacă nu cumva s-au degradat. Există posibilitatea de a-l relua, dar n-ar fi exclus să-l casăm».
În ceea ce priveşte resursa umană, „voi încerca să fac o analiză, dar nu în sensul de a restructura, Doamne fereşte, pentru că şi aşa suntem puţini după reducerile de personal din 2010. Din contră, voi încerca să dialoghez cu reprezentanţii Primăriei şi, în măsura în care se va putea, să readucem măcar zece posturi artistice”, a mai spus managerul Antoniu Zamfir.
Rămânând în registrul activităţii artistice, acesta şi-ar dori, în fiecare stagiune, „cel puţin trei premiere, pe fiecare gen de spectacol în parte – operă, operetă, musical pentru copii sau balet”, iar pe termen mediu şi lung – „o mai bună mediatizare a spectacolului de operă, pentru că publicul nu este unul consumator efectiv de operă, ca în alte mari oraşe”.
Pentru atragerea unui număr mai mare de copii şi tineri în sala de spectacol, Antoniu Zamfir se gândeşte la concretizarea unor parteneriate cultural-educative cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj şi cu Universitatea din Craiova. „Vom căuta să le oferim spectacolele pe care şi le doresc. Poate chiar să gândim o stagiune pentru copii şi o stagiune studenţească”, spune acesta.
Stagiunea estivală din Piaţa Prefecturii, mai la îndemână decât un turneu peste hotare
Până să fie concretizate aceste proiecte de viitor, programul îşi urmează cursul binecunoscut de public. Luna aceasta include două reprezentaţii cu spectacolul de balet „El Amor” (10 şi 24 mai), trei cu opereta „Soldăţelul de plumb” (15, 22 şi 29 mai), una cu „Mam’Zelle Nitouche”, de F. Hervé (17 mai) şi alta cu opera „Lucia di Lammermoor”, de G. Donizetti. La începutul lui iunie va fi reluat spectacolul de operetă „La Calul Bălan”, de Ralph Benatzky, căruia îi vor urma „Carmina Burana”, de Carl Orff (14 iunie) şi opera „Tosca”, de G. Puccini (21 iunie), aceasta din urmă încheind, de altfel, stagiunea artistică 2011-2012. Vor începe, apoi, repetiţiile pentru punerea în scenă a spectacolului cu opera „Bărbierul din Sevilla”, de Gioachino Rossini, a cărui premieră se doreşte să deschidă viitoarea stagiune.
În perioada verii, artiştii Teatrului Liric „Elena Teodorini” vor susţine spectacole, în cadrul stagiunii estivale, în Piaţa „Mihai Viteazul” şi, probabil, vor efectua un turneu peste hotare. «Din câte ştiu de la fostul manager Florian-George Zamfir, au existat discuţii despre un turneu în Italia, în perioada verii, dar momentan nu avem nici o invitaţie oficială. Când va exista, vom trece la analize şi negocieri cu impresarul şi vom decide cum este mai bine pentru instituţie şi pentru artiştii care vor pleca. Turneele internaţionale vor fi o prioritate pentru mine, pentru că astfel putem promova activitatea teatrului la nivel cel puţin european. Pentru că, deşi dăm spectacole la sediu, cât de bune ar fi, dacă nu le mediatizăm şi nu le prezentam şi în afara graniţelor, misiunea instituţiei are de suferit», a mai spus Antoniu Zamfir.