Document de poziţie al Grupului PPE privind impozitarea

0
508

impozit 1Priorităţile Grupului PPE privind impozitele

  • Impozitele trebuie plătite în ţările în care se desfăşoară în realitate activitatea economică şi unde se creează valoare sau, în cazul impozitării indirecte, în ţările în care are loc consumul.
  • Salutăm aplicarea principiului „ţării de destinaţie” în cadrul normelor UE în materie de TVA şi subliniem necesitatea de a consolida eficacitatea sistemelor de TVA şi respectarea normelor în materie de TVA la nivelul UE.
  • Susţinem o suveranitate fiscală consolidată şi, prin urmare, nu considerăm necesară revizuirea tratatului în vederea eliminării regulii unanimităţii în materie fiscală. Cu toate acestea, coordonarea şi cooperarea între statele membre trebuie consolidată pentru a elimina toate formelor de dublă impunere şi dublă neimpozitare sau abuzul de norme existente privind combaterea BEPS[1].
  • Subliniem necesitatea de a transfera sarcina fiscală dinspre muncă către un sistem cuprinzător de impozitare, în vederea unei contribuţii suplimentare la creştere economică şi crearea de locuri de muncă. Ar trebui acordată mai multă atenţie trecerii de la impozitele directe la impozitele indirecte.
  • Suntem în favoarea armonizării bazei fiscale şi a procedurilor de administrare fiscală în UE, dar ne opunem armonizării cotelor de impozitare. Statele membre sunt cele mai în măsură să stabilească cotele de impozitare, creând astfel o plajă naturală de cote de impozitare în Uniunea Europeană. Armonizarea bazei de impozitare ar trebui, de asemenea, să asigure un tratament nediscriminatoriu al diferitelor structuri de finanţare a datoriilor şi capitalului întreprinderilor în ceea ce priveşte normele de impozitare.
  • Eficacitatea, transparenţa şi concurenţa fiscală loială trebuie să reprezinte principiile-cheie pentru statele membre în ceea ce priveşte stabilirea unor sistemelor fiscale care să reflecte provocările globalizării şi competitivităţii economiilor din UE. Politicile privind concurenţa şi fiscalitatea trebuie să fie considerate două feţe ale aceleiaşi monede, fiind astfel în beneficiul tuturor consumatorilor şi cetăţenilor UE. Considerăm controlul în materie de ajutoare de stat europene un instrument important pentru combaterea practicilor fiscale care denaturează piaţa unică.
  • Considerăm că deciziile fiscale reprezintă un instrument important în asigurarea securităţii juridice pentru întreprinderi, subliniind, în acelaşi timp, că abuzul de decizii fiscale ca instrument pentru negocieri comerciale, mai degrabă decât pentru respectarea statului de drept, este inacceptabil. Abuzul de decizii fiscale ar trebui să fie abordat la nivelul UE şi la nivel mondial.
  • Recunoaştem că politicile fiscale ale UE ar trebui analizate într-un context global, care să ia în considerare activităţile OCDE şi ale altor instituţii internaţionale în definirea unei structuri fiscale globale coordonate, ce combate evaziunea fiscală.
  • Salutăm progresele recente privind schimbul automat de informaţii fiscale şi suntem pregătiţi să susţinem promovarea la nivel global a standardului OCDE referitor la schimbul automat şi reciproc de informaţii privind conturile financiare.
  • Revizuirea politicilor fiscale ar trebui considerată ca parte integrantă a reformelor structurale din statele membre. Politicile fiscale trebuie să fie revizuite din perspectiva competitivităţii, datoriilor sustenabile şi politicilor în materie de cheltuieli ale statelor membre.
  • Insistăm asupra faptului că toate statele membre şi, în special, cele care primesc asistenţă financiară, sunt obligate să pună în aplicare reforme structurale, inclusiv sporirea capacităţii şi eficienţei lor de colectare a impozitelor, combaterea fraudei fiscale şi punerea în practică a unor acţiuni împotriva planificării fiscale agresive.
  • Dorim să susţinem un sector european de afaceri puternic şi diversificat şi recunoaştem că securitatea juridică şi simplificarea normelor fiscale joacă un rol important în crearea unui mediu de afaceri favorabil.
  • În cazul reformării politicilor fiscale, sarcina administrativă şi costurile de punere în conformitate ar trebui, de asemenea, să fie analizate cu atenţie. Susţinem ferm dezvoltarea unor modele fiscale şi a unor proceduri simplificate de conformitate fiscală care să favorizeze IMM-urile, microîntreprinderile şi întreprinderile nou-înfiinţate.impozit 2

Solicitările Grupului PPE cu privire la măsurile legislative şi nelegislative

  • Salutăm actualele cerinţe de raportare pentru fiecare ţară în parte, astfel cum este prevăzut în Directiva privind contabilitatea, care urmează să fie evaluată de Comisie până în anul 2018, şi în Directiva privind cerinţele de capital IV. Solicităm o evaluare ex-ante aprofundată de către Comisie înainte de analizarea oricărei propuneri privind o eventuală extindere a acestor cerinţe. Pentru a se asigura menţinerea unor condiţii de concurenţă echitabile, trebuie să fie luate în considerare evoluţiile privind raportarea pentru fiecare ţară în parte din cadrul iniţiativei BEPS a OCDE. Considerăm că este esenţial ca IMM-urile şi întreprinderile cu capitalizare medie să fie excluse de la îndeplinirea obligaţiilor suplimentare de raportare.
  • Solicităm Comisiei să propună noi acte legislative sau alte măsuri pentru evitarea BEPS, care să reflecte conţinutul planului de acţiune al OCDE. Solicităm Comisiei să promoveze cele mai bune practici privind preţurile de transfer şi stabilirea taxelor pentru împrumuturi şi finanţări pentru tranzacţiile intragrup, cu scopul de a le aduce în conformitate cu preţurile pieţei. Subliniem necesitatea unei abordări europene pentru combaterea tratamentului transfrontalier neuniform al elementelor hibride şi pentru elaborarea de norme comune privind regimurile fiscale favorabile brevetelor.
  • Solicităm Comisiei să prezinte o iniţiativă îmbunătăţită a UE privind o bază fiscală obligatorie pentru societăţi, care ar trebui să ducă la o simplificare administrativă considerabilă şi să includă un regim de tranziţie lină.
  • Solicităm Comisiei să aplice în mod sistematic instrumentele de anchetă existente şi dispoziţiile în materie de ajutoare de stat pentru a garanta politici corecte privind concurenţa şi fiscalitatea. Astfel, în direcţiile relevante ale Comisiei ar trebui să se consolideze resursele şi să crească numărul personalului până la un nivel adecvat.
  • Salutăm ultima propunere a Comisiei de a introduce un schimb automat de informaţii privind deciziile fiscale între statele membre, în mod obligatoriu şi periodic, şi solicităm finalizarea rapidă a acestei legislaţii şi utilizarea eficace a informaţiilor de către statele membre şi Comisie. Considerăm că deciziile fiscale transfrontaliere şi cele naţionale relevante ar trebui să facă obiectul schimbului automat de informaţii.
  • În ceea ce priveşte TVA-ul, solicităm Comisiei să faciliteze în continuare principiul „ţării de destinaţie”, în special în vederea aplicării sale în cazul IMM-urilor.
  • Solicităm Comisiei să acţioneze pentru a îmbunătăţi eficacitatea sistemelor fiscale în materie de TVA şi pentru a asigura o mai bună respectare a normelor privind TVA.
  • Solicităm Comisiei să analizeze în continuare posibilităţile de extindere a punerii în aplicare a mecanismului de taxare inversă a TVA la furnizarea de bunuri între întreprinderi, astfel cum se aplică deja pentru produsele şi serviciile digitale.
  • Solicităm Comisiei să definească punctele de referinţă pentru impozitarea conţinutul digital şi a serviciilor digitale, în conformitate cu strategia UE privind piaţa unică digitală.
  • În vederea asigurării unei aplicări neutre din punct de vedere tehnologic a normelor privind TVA, solicităm Comisiei să propună modificări ale Directivei TVA, care să garanteze că versiunile digitale şi fizice ale unui anumit produs sunt tratate în acelaşi mod.
  • Semestrul european ar trebui să fie utilizat pentru a promova politici fiscale responsabile. Analiza anuală a creşterii, precum şi recomandările specifice fiecărei ţări, pot fi, de asemenea, utilizate în vederea recomandării unor măsuri de sporire a eficacităţii sistemelor fiscale şi în vederea promovării celor mai bune practici în ceea ce priveşte colectarea eficace a impozitelor.
  • Îndemnăm statele membre să consolideze cooperarea în ceea ce priveşte combaterea fraudei în materie de TVA.
  • Solicităm Comisiei să prezinte o comunicare care să includă o definiţie a paradisurilor fiscale (jurisdicţii necooperante) la nivelul UE, pe baza criteriilor OCDE. Această politică ar trebui să fie combinată cu o imagine clară asupra modului de utilizare a listei.
  • Îndemnăm statele membre să se asigure că normele fiscale naţionale sprijină IMM-urile şi întreprinderile familiale, care constituie fundamentul economiei noastre.
  • Îndemnăm statele membre să introducă un impozit standard reţinut la sursă asupra redevenţelor, pentru a se asigura că plata de redevenţe către ţări din afara UE, care nu sunt acoperite de tratatele fiscale bilaterale relevante, sunt supuse impozitării.
  • Solicităm o reformă şi o îmbunătăţire a funcţionării Grupului de lucru pentru codul de conduită. Grupul ar trebui să fie consolidat la nivel politic, astfel încât să contribuie la o coordonare fiscală la nivelul UE şi la acţiuni la nivelul UE împotriva BEPS.

[1] BEPS: erodarea bazei impozabile şi transferul profiturilor.