ManpowerGroup România a publicat, ieri, rezultatele celui de-al patrulea studiu anual privind Deficitul de Talente, identificând faptul că 53% dintre angajatorii din România întâmpină dificultăţi în ocuparea poziţiilor-cheie din interiorul organizaţiilor lor. Cel de-al şaselea studiu anual al ManpowerGroup privind Deficitul de Talente arată că unul din trei angajatori la nivel global are dificultăţi în ocuparea posturilor disponibile.
În România, poziţiile ce ridică cele mai mari dificultăţi angajatorilor sunt cele de muncitori calificaţi, ingineri şi manageri/funcţii de conducere, în principal din cauza lipsei de experienţă la nivelul candidaţilor (după cum motivează 28% din angajatori), a lipsei acute de candidaţi disponibili pe piaţă (24%) şi a deficitului de abilităţi practice/tehnice în rândul aplicanţilor (22%). În comparaţie cu rezultatele studiului din 2010, clasamentul cu cele mai greu poziţii de acoperit se prezintă astfel: poziţia Ingineri a coborât de pe prima pe a doua poziţie, în timp ce Muncitorii calificaţi au urcat pe primul loc în topul pe România.
Provocarea leaderilor
Spre deosebire de rezultatele de anul trecut, Managerii/funcţiile de conducere au fost menţionate de mai mulţi angajatori, urcând pe locul al treilea faţă de poziţia a cincea ocupată cu un an înainte. “Cu toate că nu toţi angajatorii sunt afectaţi de deficitul global de personal talentat, factorii externi ce se manifestă la nivel mondial (economici, demografici etc.) indică faptul că presiunea exercitată de lipsa de talente se va simţi curând pretutindeni. Companiile care adoptă strategii pe termen lung în ceea ce priveşte personalul se asigură că vor avea la dispoziţie talentul de care au nevoie pentru a-şi îndeplini obiectivele de afaceri. Cu toate că personalul talentat nu poate fi “dezvoltat” în termen scurt, o strategie mai robustă privind forţa de muncă face posibil acest lucru în timp. Una dintre provocările leaderilor este faptul că aceasta necesitate intră în conflict cu presiunea privind eficienţa în livrarea rezultatelor pe termen scurt – trimestrul, semestrul sau anul curent…”, a precizat Valentin Petrof, Country Manager al ManpowerGroup România
„Dezvoltarea de talente în Era Resurselor Umane”
Documentul publicat de ManpowerGroup, “Dezvoltarea de talente în Era Resurselor Umane”, face recomandări despre modul în care angajatorii ar trebui să abordeze această problemă a deficitului acut de personal talentat în ciuda volumului mare de candidaţi existenţi pe piaţă, incluzând propuneri de strategii cu forţa de muncă, îmbunătăţirea modelelor de lucru şi practicilor cu privire la angajaţi astfel încât să reflecte realităţile secolului XXI, dar şi încheierea de parteneriate cu guverne, instituţii educaţionale şi indivizi. “Faptul că nu puţine organizaţii – 53% în România – invocă lipsa competenţelor sau a experienţei în rândul candidaţilor drept principalele cauze ale deficitului de talente ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă atât pentru companii şi instituţii educaţionale, cât şi pentru guverne şi indivizi. Este important ca toate aceste categorii să colaboreze astfel încât să poată soluţiona dezechilibrul dintre cerere şi ofertă de pe piaţa muncii intr-un mod sustenabil”, a mai spus Valentin Petrof.
Muncitorii calificaţi, cei mai căutaţi
La nivel global, angajatorii cu nivelul cel mai ridicat de dificultate în ocuparea poziţiilor deschise sunt cei din Japonia (80%), India (67%), Brazilia (57%), Australia (54%), Taiwan (54%), SUA (52%), Argentina (51%), Turcia (48%), Elveţia (46%), Noua Zeelandă (44%), Singapore (44%), Bulgaria (42%), Hong Kong (42%) şi Mexic (42%). În regiunea EMEA, rezultatele studiului indică faptul că 26% din angajatori întâmpină dificultăţi în acoperirea poziţiilor-cheie din companiile lor (unul din patru angajatori). Cu toate că acest rezultat se situează sub media globală şi se datorează nivelului extrem de ridicat al şomajului din anumite state europene, reprezintă totuşi o creştere de trei puncte procentuale faţă de rezultatele studiului din 2010 şi este cel mai mare procent înregistrat de la începutul studiului până în prezent. Poziţiile cel mai dificil de acoperit din regiunea EMEA sunt muncitorii calificaţi, urmaţi de tehnicieni şi ingineri. Angajatorii din Turcia (48%) şi Elveţia (46%) întâmpină şi ei dificultăţi în identificarea de personal talentat, în timp ce angajatorii norvegieni, cei irlandezi şi cei polonezi înregistrează cele mai scăzute procente ale deficitului de talente, cu 9%, 5% şi respectiv 4%.
Motivele pentru care în România angajatorii nu reuşesc să acopere poziţiile deschise:
-
- Lipsa de experienţă – 34%
- Lipsa cunoştinţelor de afaceri / a studiilor de specialitate / specifice industriei – 28%
- Candidaţi care solicită un nivel salarial mai mare decât cel oferit – 21%
- Lipsa de candidaţi disponibili pe piaţă – 15%
- Lipsa valorilor şi a atitudinii potrivite – 13%
- Incompatibilitatea la nivel de tip de personalitate / inteligenţă – 6%
- Lipsa calificărilor tehnice/practice – 2%
- Lipsa calificărilor „soft”/de comunicare/interpersonal – 2%
Strategii utilizate pentru eliminarea deficitului de talente în România:
-
- Oferirea de programe suplimentare de training şi dezvoltare a personalului existent – 24%
- Lărgirea ariei de căutare a candidaţilor dincolo de piaţă locală – 18%
- Schimbarea strategiei de recrutare / de promovare a posturilor neacoperite – 18%
- Îmbunătăţirea pachetelor salariale, inclusiv a bonusurilor la angajare – 13%
- Creşterea accentului pus pe îmbunătăţirea surselor de candidaţi – 4%
- Creşterea nivelului salarial – 4%
- Lărgirea căutării de candidaţi dincolo de graniţele naţionale – 3%
- Alegerea candidaţilor care nu au competenţele specifice posturilor deschise, dar care deţin potenţialul necesar dezvoltării acestora – 2%
- Punerea accentului pe strategiile de reţinere a personalului acolo unde identificarea de noi candidaţi ridică dificultăţi – 0%
ManpowerGroup România este lider în soluţii inovatoare cu forţa de muncă, creând şi oferind clienţilor săi soluţii de mare impact pentru atingerea obiectivelor de business şi creşterea competitivităţii. Manpower este prezent în România din 2003, având deschise până în prezent 11 agenţii în 8 oraşe (Bucureşti, Timişoara, Braşov, Cluj, Iaşi, Ploieşti, Craiova şi Piteşti), urmărind extinderea reţelei la nivel naţional în cel mai scurt timp.