În doar o lună, cardul de sănătate va deveni obligatoriu, după cum a anunţat, ieri, Vasile Ciurchea, directorul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Deşi initial se vorbea de 1 august a.c, ca data-limită pentru introducerea obligativităţii, autorităţile sanitare au luat decizia de a mai prelungi cu cel puţin 30 de zile acest termen.
În judeţul Dolj, Poşta Română a returnat la CAS un număr de 35.358 carduri naţionale, pe care nu a reuşit să le predea asiguraţilor la adresa de domiciliu a acestora. Până în prezent, din numărul total de carduri returnate de Poştă, CAS a predat 13.058 de carduri asiguraţilor care s-au prezentat la sediul instituţiei. De asemenea, un număr de 11.287 carduri au fost direcţionate către medicii de familie care au dorit să ridice cardurile pacienţilor din listele proprii. La acestea se mai adaugă 295 cereri în curs de rezolvare, astfel încât la sediul CAS mai sunt 10.718 carduri de distribuit pentru asiguraţii care, deocamdată, nu le-au solicitat.
1.994 de cereri pentru eliberarea de carduri duplicat
Până la data de 30 iulie a.c, au fost înregistrate 1.994 de cereri pentru eliberarea de carduri duplicat după ce titularii au reclamat pierderea, furtul, deteriorarea sau modificarea datelor personale de identificare. Pentru aceste situaţii se depune o cerere, copie act identitate, dovada calităţii de asigurat şi suma de 15,50 lei – contravaloarea cardului, iar asiguratul va primi o adeverinţă de asigurat înlocuitoare a cardului, aceasta fiind valabilă 60 de zile, până ce persoana va primi prin poştă, la domiciliu, cardul-duplicat.
CAS Dolj a eliberat, de asemenea, 114 adeverinţe pentru persoane asigurate care au refuzat cardul din motive religioase sau de conştiinţă, a căror valabilitate este 90 de zile. Persoanele care au refuzat cardul vor prezenta o dată la trei luni dovada calităţii de asigurat în vederea emiterii unei noi adeverinţe. De asemenea, în cazul în care o persoană care a refuzat iniţial cardul revine asupra acestei decizii, îşi poate recupera cardul de la sediul CAS Dolj, acesta fiind operat în Sistemul Informatic de la starea de <blocat> la starea de <inactiv>, urmând ca persoana să îl activeze la medic. Procesul de tipărire al cardurilor este continuu, iar persoanele pentru care documentele electronice nu au fost încă imprimate le vor primi la domiciliu prin Poştă.
Potrivit reprezentanţilor CNAS, furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului. Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate. Deblocarea cardurilor de sănătate se poate face de către furnizorul de servicii medicale apelând la helpdesk sau de către pacient la sediul casei de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află.
Cardul de sănătate ar trebui să aducă mai multă transparenţă în sistemul sanitar
Cardul naţional de sănătate face dovada calităţii de asigurat şi confirmă prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate informaţii precum numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID), data naşterii şi termenul de valabilitate al cardului (5 ani). În cabinetele medicilor de familie şi în ambulatoriul de medicină dentară utilizarea cardului naţional de sănătate se face la momentul acordării serviciilor medicale. În spitale utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face – pentru spitalizarea continuă – la internarea și externarea din spital, cu excepţia următoarelor situaţii: la internare în spital, dacă criteriul la internare este urgenţă medico-chirurgicală; la externare din spital pentru cazurile transferate la un alt spital şi la internare, ca şi caz transferat; la externare, pentru situaţiile în care s-a înregistrat decesul asiguratului. Pentru spitalizarea de zi prezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la fiecare vizită, cu excepţia situaţiilor în care criteriul de internare este urgenţă medico-chirurgicală pentru serviciile acordate în structurile de urgență (camera de gardă/UPU/CPU).
Alo,când se tiparesc cardurile de SANATATE pentru TOATE persoanele ASIGURATE? Bataie de JOC.Serviciul Web a întors următoarul mesaj:
Persoana selectată este asigurată
Data înscrierii la medicul de familie: 01.02.2000
Persoana nu are card emis! ■
Comments are closed.