RAT Craiova va veni cu biletele electronice, prin SMS

0
662

Craiovenii care urcă, de astăzi, în autobuzele RAT Craiova au la îndemână două modalităţi de a-şi procura biletele: de la taxatori, la preţul de 2 lei, iar acolo unde aceştia nu există, direct de la şoferi, la preţul de 2,5 lei. Până la sfârşitul anului, se încearcă şi implementarea unei a treia variante, şi anume comandarea, prin SMS, a unui bilet electronic, la preţul de 2,2 lei. 

De astăzi, la şoferii din autobuzele RAT o să se găsească din nou bilete de autobuz, la preţul stabilit de Consiliul Local Municipal, de 2,5 lei. Anunţul a fost făcut, ieri, într-o conferinţă de presă, de către directorul regiei, Radu Preda. „Este un pas în plus pe care îl facem în relaţia cu călătorii noştri în speranţa că, în viitorul apropiat, eliminăm orice motivare de genul că nu am avut de unde să ne luăm bilete. RAT Craiova merge pe o politică prin care încurajează călătorii să meargă cu bilet. Şi nu ne dorim să mergem pe partea cu amenzi fiindcă în trecut s-a dovedit că nu este o politică viabilă şi că nu reuşim să facem mare lucru aşa. Pentru a reuşi să institui un regim în care amendezi pasagerii frauduloşi o faci numai dacă ai organele statului lângă tine, Poliţia şi Jandarmeria. Dacă sunt doar controlorii regiei, efectul este mult diminuat”, a declarat Radu Preda.

Bilete şi abonamemte pe o zi

Radu Preda

Conducerea RAT Craiova a anunţat că, până la sfârşitul anului, se va veni şi cu o soluţie nouă în privinţa achiziţionării biletelor, şi anume posibilitatea să se procure bilete şi abonamente pe o zi prin intermediul SMS-ului de pe telefonul mobil. „Suntem în discuţii cu două companii pentru a implementa asemenea soluţie, o firmă locală şi una de la Bucureşti. Căutăm variante care să satisfacă nevoia călătorilor de a-şi achiziţiona bilete şi ţinem cont şi de nevoile celor tineri care sunt familiarizaţi cu dispozitivele moderne şi care, cu siguranţă, pot să acceseze un bilet de pe telefonul mobil. Probabil că, în următoarele două luni de zile, o să vă chemăm aici şi o să vă arătăm cum funcţionează”, a mai spus Radu Preda.

Biletul electronic va costa 2,2 lei

Această soluţie nu va implica regia din punct de vedere financiar, mai spune conducerea RAT Craiova,  de dezvoltare urmând să se ocupe firma cu care se va încheia colaborarea. ”Câştigăm şi noi, câştigă şi ei. Probabil preţul unui bilet achiziţionat printr-un asemenea sistem va fi undeva în jurul a 2,2 lei. Vom merge cu o propunere către CL când vom avea actele perfectate şi hotărârile CA în care intermediar între biletul de 2 lei de la tonetă şi cel de 2,5 lei de la şofer să existe acest bilet electronic de 2,2 lei. Din care probabil firma o să oprească un comision şi noi să ne păstrăm biletul nostru de 2 lei. Până la urmă e o taxă pe comoditate pe care o plătesc cei o să apeleze cei care o să apeleze la sistemul acesta”, a explicat Radu Preda.

Tichetul va avea valabilitate inclusă

Sistemul va funcţiona simplu. Călătorul trebuie să trimită un sms de pe telefonul mobil la un număr scurt cu numărul traseului cu care doreşte să călătorească. Instantaneu, sistemul îi va trimite înapoi un mesaj în care se va spune că biletul solicitat este valabil în următoarele 40 de minute. „Biletul are tot timpul perioada de valabilitate egală cu maximum în care ai putea tu să călătoreşti pe traseul respectiv. Adică dacă mergi pe un traseu care are limită maximă de 30 de minute, biletul tău e valabil 40 de minute ca să nu ieşi niciodată din perioada de valabilitate a lui. Se mai punea problema că ce se întâmplă dacă omul se duce şi se întoarce cu acelaşi bilet. Asta e, înseamnă că a fost foarte operativ, o să ne ţăpească pe noi şi o să aibă două călătorii la preţ de unu”, a spus directorul RAT Craiova.

Sistemul va fi implementat de o firmă privată

Conducerea RAT Craiova a precizat că va avea acces la softul respectiv şi va ţine sub control vânzarea de bilete electronice. ”În momentul în care se vinde un bilet, vrem să vedem şi noi astfel încât să ne corelăm cu firma care vinde biletele ca să nu avem discuţii că se vinde un număr de bilete şi ajung la noi mai puţini bani. Vreau să facem un sistem foarte transparent şi să ştim tot timpul câţi bani avem de primit de la ei. Există premisele, se întâmplă şi în alte părţi şi, cu siguranţă, trebuie să îl facem şi noi”, a mai declarat Radu Preda. Se pare că acest sistem se aplică cu succes şi în alte municipii din România şi în alte ţări, conducerea RAT Craiova fiind convinsă că şi aici va fi implementat la fel de bine. ”Politica noastră vizează accesibilitatea călătorului la bilet în orice moment al zilei, în orice punct s-ar afla. Biletul trebuie să fie accesibil tot timpul când călătorul intră în contact cu mijloacele noastre de transport în comun”, este de părere Radu Preda.

Creşteri la vânzarea biletelor

În primele şase luni, RAT Craiova raportează o creştere a vânzării de bilete faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Astfel, în luna ianuarie vânzarea de bilete (de la tonete şi de la taxatori) a crescut cu 13%, în luna februarie cu 11%, în martie – 11%, aprilie – 13%, mai – 11% şi iunie – 12%. „Situaţia se îmbunătăţeşte şi datorită eforturilor pe care le facem în sensul să îi convingem pe călători că e mai bine să călătorească cu bilete. Şi cifrele ne dau dreptate,  în sensul că măsurile pe care le-am instituit încep să producă efecte, produc bani la bugetul regiei”, a mai spus directorul Radu Preda. În paralel cu procurarea biletelor de la şoferi, va exista în continuare şi posibilitatea de a cumpăra  Faptul că în momentul de faţă găseşti biletul la taxatori pe unele trasee, şi faptul că am mărit numărul de privaţi la care se vând bilete înseamnă ceva”.