Agenţia de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură – Centrul Judeţean Dolj a făcut o informare privind stadiul derulării campaniei de primire a cererilor conform HG nr. 756/2010 pentru plata primelor de asigurare aferente culturilor agricole din toamna anului 2012, a campaniei de vizare a carnetelor de rentier conform Legii nr. 247/2005, precum şi a campaniei de primire a cererilor aferente Plăţilor Naţionale Directe Complementare. APIA Dolj are arondate opt centre locale: Băileşti, Bechet, Calafat, Craiova, Filiaşi, Melineşti, Orodel şi Segarcea.
Conform informaţiilor furnizate de APIA Dolj, pentru culturile înfiinţate în toamna anului 2012, cererea s-au depus până la data de 31 mai 2013, iar pentru culturile înfiinţate în primăvara anului 2013, plantaţii de pomi, arbuşti şi vii, cererile se depun până la 31 octombrie 2013. Factorii de risc asiguraţi sunt: îngheţul, grindina, poleiul, ploaia sau seceta. Această schemă de ajutor de stat este valabilă şi pentru beneficiarii care deţin, cresc sau exploatează animale, păsări şi familii de albine înscrise în Registrul naţional al exploataţiilor şi în Registrul agricol. Acordarea rentei viagere se efectuează prin vizarea anuală a carnetelor, ocazie cu care se verifică fiecare dosar, se generează suma şi se semnează formularul de obţinere al rentei. Perioada de vizare a carnetelor este 1 martie – 31 august a.c. a fiecărui an. Până la această dată s-a vizat la APIA Dolj un număr de 1.845 de carnete dintr-un total de 2.267.
S-au depus 2.009 cereri pentru ovine şi 1.255 pentru caprine
Plata ajutorului financiar pentru rentierii care vizează carnetul în anul 2013 pentru anul anterior se face în lei, până la data de 30 noiembrie a anului în curs. În perioada 5-30 aprilie a.c., la APIA Dolj s-a desfăşurat campania de depunere a cererilor de plată aferentă anului 2013, în cadrul „Plăţilor naţionale directe complementare sector zootehnic, speciile ovine şi caprine”. De această primă pe cap de animal au beneficiat producătorii agricoli crescători de ovine/caprine, persoane fizice, persoane juridice şi/sau persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau familiale. Solicitanţii au depus cererea aferentă fiecărei exploataţii cu cod ANSVSA la centrul APIA judeţean/local pe a cărui rază teritorială se află înregistrată exploataţia de ovine şi sau caprine. S-au depus 2.009 cereri, din care 754 pentru ovine cărora le corespund 88.945 capete şi 1.255 pentru caprine, asta însemnând 86.654 capete. „Pentru a beneficia de plata naţională directă complementară – sector zootehnic, speciile ovine/caprine, producătorii agricoli trebuie să respecte următoarele condiţii: efectivul de femele ovine pentru care se solicită prima să fie identificat conform legislaţiei în domeniu şi să fie înscris în Registrul naţional al exploataţiilor la data solicitării primei; efectivul din exploataţie să fie de minimum 50 de capete de femele ovine/25 de capete de femele caprine, care au împlinit vârsta de minimum un an până la data de 31 martie a anului în care se face solicitarea primei; să fie înscrişi în evidenţa Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură cu cod unic de identificare (Registrul Unic de Identificare)”, a declarat Carmen Benga, directorul APIA Dolj.
Numărul total de animale supuse controlului este de 14.266
Controlul la faţa locului se va desfăşura în perioada 3 mai – 3 august a.c. pentru speciile ovine şi caprine, la adresa menţionată în cerere, timp în care solicitanţii primelor au obligaţia de a menţine în exploataţie efectivul de animale pentru care au solicitat primă. Se vor verifica animalele conform numărului de identificare (crotalie) înscris în lista animalelor, alăturată cererii de solicitare a primei. Această verificare se efectuează prin citirea numărului de identificare existent la urechea animalului şi confruntarea cu cel înscris în lista animalelor anexată cererii de solicitare a primei pe cap de animal. Eşantionul de control cuprinde un număr de 115 solicitări, numărul total de animale supuse controlului fiind de 14.266.
Sesiuni de informare pentru fermieri
Începând cu data de 1 martie a.c., APIA – Centrul Judeţean Dolj a demarat campania de primire a cererilor de sprijin pe suprafaţă. Pregătirea campaniei a început însă la data de 1 februarie a.c., cu o amplă sesiune de informare a fermierilor, campanie care a făcut cunoscute detaliile cu privire la termene, condiţii, documente, puncte de lucru, modificarea procedurilor etc. În cadrul Agenţiei s-au organizat patru sesiuni de informare la care au fost invitaţi să participe persoanele interesate, fermieri, organizaţii profesionale din agricultură şi reprezentanţii autorităţilor locale şi patru şedinţe operative de lucru. Salariaţii APIA Dolj au mers în toate comunele din judeţ şi au organizat întâlniri cu reprezentanţii primăriilor şi fermierilor. Începând cu data de 1 martie a.c., a început efectiv Campania de depunere a cererilor de sprijin pe suprafaţă pentru anul în curs.
Criterii de eligibilitate
Pentru a fi eligibili, fermierii trebuie să depună în termen la APIA cererea unică de plată pe suprafaţă, să respecte GAEC pe toată suprafaţa agricolă a fermei şi să exploateze un teren agricol cu o suprafaţă de cel puţin1 ha, iar suprafaţa parcelei agricole să fie de cel puţin0,3 ha. În cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor viticole, arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimă a parcelei trebuie să fie de cel puţin 0,1 ha. O deosebită importanţă a fost acordată completării corecte şi complete a cererii. Astfel, o cerere corectă determină eficienţă şi operativitate pentru controalele administrative şi pe teren, precum şi efectuarea plăţilor la timp (beneficii pentru ambele părţi: APIA şi fermieri), în acest sens s-au urmărit: importanţa şi necesitatea identificării corecte a parcelelor în blocurile fizice (prin utilizarea IPA-Online şi implicarea personalului cu atribuţii in agricultura de la primării); existenţa la dosar a tuturor documentelor solicitate la depunere, completate integral, conform legislaţiei naţionale aferente sau procedurilor.