Sub acest titlu sugestiv, Şcoala Gimnazială „Mihail Viteazul” din Craiova a organizat întâlnirea de lucru din cadrul parteneriatului interjudeţean „Practici de calitate în alternativele educaţionale”. Manifestarea a fost cu atât mai oportună cu cât în această perioadă se aniversează un deceniu de implementare a alternativei educaţionale Step by Step. Iniţiat de Şcoala Gimnazială nr. 13 din Râmnicu Vâlcea, la acest proiect educaţional au aderat mai multe unităţi de profil din Oltenia. Totodată, oaspeţii din Slatina, Drăgăşani, Râmnicu Vâlcea au remarcat, ieri, noua înfăţişare a Şcolii Gimnaziale „Mihail Viteazul”, unde remodelarea actuală a spaţiilor exterioare a cunoscut o transformare de-a dreptul fascinantă. Cu fonduri, în cea mai mare parte, din proiecte educaţionale câştigate de această unitate şcolară, dar şi cu aportul municipalităţii craiovene, mereu receptivă la nevoile din Învăţământ.
Municipiul Craiova, prin mai multe unităţi de învăţământ gimnazial, a aderat în urmă cu aproape un deceniu la metode pedagogice din curentul „Noi Educaţii”, cele care au influenţat semnificativ sistemul educaţional din Europa Occidentală. La acest demers a aplicat şi Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul” din Craiova, prin crearea claselor cu predare în sistem Step by Step. În linii mari, la acel moment s-au pus bazele unei reforme de jos în sus, iar viitoarele reglementări din materia educaţională necesare acestui sistem de predare au venit să aducă un plus de performanţă. În lumina acestor argumente ar trebui să fim cu toţii recunoscători tuturor acelor cadre didactice care au făcut – unele după o experienţă profesională îndelungată în metoda tradiţională de predare – trecerea spre un sistem de împărtăşire a cunoştinţelor, cu totul nou şi plin de inovaţie. Plastic vorbind, a fost ca un dans nou-nouţ între doi parteneri, pe de o parte cadrele didactice, iar pe de alta, micuţii şcolari.
Părinţii au alternative pentru educarea copiilor
Dacă actualul sistem de învăţământ presupune, ca regulă generală, o condiţionare la înscrierea elevilor doar la unităţi şcolare pe raza cărora se află domiciliul acestora, nu acelaşi lucru se mai poate spune şi despre libertatea de opţiune educaţională pe care o au părinţii. Prin existenţa concomitentă, în cadrul aceleaşi şcoli, a cel puţin două forme alternative de predare, părinţii viitorilor elevi au, deja, posibilitatea de a face opţiuni, ce altădată păreau iluzorii. Şcoala Gimnazială „Mihail Viteazul” din Craiova face parte, de aproape 10 ani, din această categorie, iar rezultatele obţinute de elevi nu pot decât să încurajeze ambele părţi interesate de procesul educaţional – cadrele didactice şi părinţii – să menţină şi, de ce nu, să aducă îmbunătăţiri noilor alternative de învăţământ.
Ieri, la sediul Şcolii Gimnaziale „Mihail Viteazul” din Craiova, tocmai acest subiect a fost amplu dezbătut. Cadrele participante din partea Şcolii Gimnaziale nr. 13 Râmnicu Vâlcea, Liceul Sanitar „Antim Ivireanu” din Râmnicu Vâlcea, Liceul Vocaţional „Nicolae Titulescu” din Slatina, Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Drăgăşani şi Şcoala Gimnazială Waldorf din Râmnicu Vâlcea au subliniat, în prezentările lor, că este utilă o colaborare între instituţiile partenere în vederea stabilirii unei bune comunicări şi creşterii prestigiului unităţilor de învăţământ prin popularizarea activităţilor din cadrul alternativelor Step by Step şi Waldorf.
Să mai precizăm că, în prezent, în România sunt asimilate şase alternative educaţionale: Step by Step, Waldorf, Pedagogia curativă, Montessori, Freinet, Planul Jena. Aceste se disting prin câteva trăsături comune: flexibilitate, deschidere spre comunicarea şi colaborarea cu toţi partenerii educaţionali, dar, mai ales, cu părinţii. Despre Step by Step şi Waldorf, ca alternative acreditate de învăţământ, mai trebuie spus că au un statut oficial, făcând parte din învăţământul naţional de stat. Iar, după cum bine se formula o definiţie, în literatura de specialitate, a noţiunii de copil: „adevăr diferenţiat, unic şi independent”; se poate concluziona că aceste forme alternative educaţionale sunt menite să menţină treaz entuziasmul elevilor, aflaţi într-o permanentă pendulare între plafonare şi inovaţie.
Cu o înfăţişare total schimbată
Cadrele didactice invitate, ieri, la sediul Şcolii Gimnaziale „Mihail Viteazul” din Craiova au putut aprecia amplul proces de reabilitare a infrastructurii exterioare a acestei unităţi de învăţământ. Fiind rodul unei munci de echipă, al unui management orientat spre accesarea de fonduri nerambursabile, ce a presupus – şi suntem convinşi că va presupune – o luptă contracronometru pentru a câştiga puncte, transformate, ulterior, în sume de bani, atât de necesare, noul cadru exterior al acestei şcoli a impresionat.
„În mai puţin de o săptămână, tot acest proces complex de reamenajare a perimetrului exterior va fi finalizat. Terenul de sport, după cum vedeţi, este asfaltat. La fel şi careul şcolii. Gazonul s-a prins deja, are o culoare minunată, locurile de joacă sunt funcţionale. M-a surprins foarte plăcut seriozitatea constructorului, care a dat dovadă de profesionalism, lucrând până la ore târzii. Am primit şi sfaturi concrete, care să ne ajute în a realiza lucrările pentru un grad de durabilitate ridicată. Este o satisfacţie pentru noi toţi, cadre şi elevi, pentru că ridicăm această unitate de învăţământ la standarde de amenajare, pe care le considerăm deosebit de necesare”, ne-a precizat prof. Alexandrina Maria Năstase, director al Şcolii Generale „Mihail Viteazul” din Craiova.
Acurateţea cu care echipa constructorului pune în aplicare proiectul intitulat „Curtea Banului Mihai”, prin care şcoala a propus şi câştigat 15.000 de euro pentru amenajarea spaţiului verde din curtea proprie, în cadrul competiţiei „Idei în Ţara lui Andrei”, lansată de OMV PETROM, este salutară. Nouă nu ne rămâne decât să aşteptăm perioada când gazonul, livada cu cei 30 de pomi fructiferi, patru sere, jardinierele voluminoase, sălciile, trandafirul pe picior, lavanda, magnolia, ienupărul de Virginia, Thuja smarald sau columna, mestecenii, gardul de Buxus pe o lungime de 80 ml şi cu o înălţime de 30-40 cm vor ajunge la maturitate şi vor da măsura unor eforturi meritorii.