Unităţile de învăţământ nu au laboratoare dotate corespunzător, nici parteneriate cu instituţii prin care să asigure stagii de pregătire practică, astfel încât pe parcursul liceului elevii să acumuleze experienţă profesională. În plus, disciplinele opţionale sunt impuse de conducerea şcolilor, iar relaţia profesor-elev este viciată de anumite practici mai vechi. Aşa au caracterizat elevii Colegiului Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova sistemul educaţional preuniversitar.
Ideile au fost expuse în faţa cadrelor didactice, la sfârşitul săptămânii trecute, în cadrul unei dezbateri cu tema „Buna guvernare în şcoală prin implementarea standardelor de participare pentru cetăţenie activă”. Acţiunea face parte din proiectul POSDRU „Standarde de participare pentru cetăţenie activă” 1 noiembrie 2010 – 1 noiembrie 2012, implementat de Asociaţia Regională pentru Dezvoltare Rurală (ARDR) în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Agenţia Naţională pentru Tineret şi Consiliul Judeţean Norfolk din Marea Britanie, pentru unităţile de învăţământ din toată regiunea de Sud-Vest a Olteniei. Prin acest proiect elevii sunt puşi în situaţia de a se implica activ în societate.
„O democraţie autentică presupune însuşirea conceptului de autoguvernare pentru a putea ajunge la o guvernare prin cooperare şi respectarea intereselor comune. Acest demers implică o educaţie în spiritul respectării drepturilor şi asumării de responsabilităţi, precum şi valorizarea diversităţii sociale şi culturale. Astfel, cetăţenia activă presupune luare de decizii care să ducă la o bună guvernare micro şi macrosocială ce trebuie să fie obiectivul major al politicii educaţiei”, a spus Radu Petcu, managerul proiectului.
Prin aceste dezbateri se urmăreşte şi redefinirea relaţiilor dintre elevi şi cadre didactice. „Ne dorim să cunoaştem părerea elevilor despre sistemul actual de educaţie, pentru ca pe viitor să le dăm posibilitatea de a-şi pune amprenta asupra unităţii de învăţământ ca să răspundă la aşteptările pe care le au. Încercăm astfel să le cultivăm dorinţa de a veni la şcoală”, a precizat prof. Carmen Ştefănescu, directorul adjunct al Colegiului Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova.
Vor să se implice activ în deciziile şcolilor
Reacţiile liceenilor nu au întârziat să apară. Aceştia îşi doresc ca şcoala să le ofere posibilitatea de a acumula experienţă practică, astfel încât după absolvirea studiilor să poată răspunde la cerinţele societăţii.
„În momentul de faţă, învăţământul preuniversitar ne oferă doar pregătire teoretică. Suntem puşi doar în situaţia de a învăţa teorie predată la clasă, de multe ori fără a fi susţinută de experimente practice pentru că laboratoarele nu sunt dotate corespunzător. Acumularea experienţei practice este, de fapt, total ignorată pe toată durata liceului. Unităţile de învăţământ nu au parteneriate cu instituţii care să ne ofere posibilitatea de a ne identifica aptitudinile şi a ne orienta profesional. Se încearcă de mult timp modernizarea tehnicilor de predare, dar şi de abordare a elevilor, dar de multe ori relaţia profesor-elev este viciată de unele practici mai vechi”, a mărturisit Roberta Stanciu, elevă în clasa a X-a.
Remarcile elevilor au avut multe puncte comune cu cele ale cadrelor didactice. „Elevii au identificat corect probleme de relaţionare în cadrul unei unităţi de învăţământ, iar prin astfel de dezbateri sunt convinsă că ei îşi vor da seama, în timp, de rolul pe care îl au în şcoală şi în societate, astfel încât să trecem la aplicarea unor schimbări prin decizii de comun acord”, a mai precizat directorul adjunct al Colegiului Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova.
Pentru a pune în practică aceste schimbări identificate prin proiect, în fiecare unitate de învăţământ implicată se va deschide un Centru de Cetăţenie Activă.