„Bariera Vâlcii” – între promisiuni şi realitate

0
91

Prin „Bariera Vâlcii” se pătrunde cu greu, iar motivul este foarte clar: se lucrează la reabilitarea drumului care duce spre judeţul Vâlcea, via Bălceşti-Horezu. Circulaţia rutieră se desfăşoară anevoios în zonă, rute ocolitoare sunt prevăzute, dar şoferii preferă să nu le folosească, ceea ce conduce, în opinia reprezentanţilor firmei care efectuează lucrarea, pe lângă o oarecare întârziere, şi la inevitabile discuţii cu oamenii din zonă. Oricum, avem parte de promisiuni, astfel că, în cel mult 90 de zile, vom putea vorbi de un drum modern şi de condiţii decente de trafic rutier şi nu numai în „Bariera Vâlcii”. Cel puţin, aşa sună angajamentele luate de către constructori şi nu ne rămâne decât să aşteptăm. Dar, de promisiuni este lumea sătulă…

Imediat, cum intri pe sub pod, spre Şimnicu de Jos, pe strada Bariera Vâlcii, un panou mare îţi sare în ochi. Pe el sunt inscripţionate mai multe date, dar cele mai importante sunt cele care definesc obiectul proiectului în lucru: „Reabilitarea infrastructurii rutiere din  Zona Nord Sud-Est a Polului de creştere Craiova, în vederea fluidizării traficului în zona Metropolitană Craiova”. Ceva mai jos, pe acelaşi panou, sunt scrise şi datele proiectului: valoarea totală a investiţiei – cca 84 milioane de lei, din care contribuţia Uniunii Europene este de aproximativ 53,5 milioane de lei, a Guvernului României atinge suma de 27,5 milioane de lei, iar a beneficiarului de 3 milioane de lei. Data de începere a lucrării este şi ea stipulată, la fel ca şi cea de finalizare: 25.07.2012, respectiv 24.12.2015, dar ultima pare adăugată recent, vopseaua artăndu-se proaspătă, mai ales că inclusiv reprezentanţii firmei care efectuează lucrările vorbind de luna noiembrie 2015. O fi o simplă scăpare… Cum-necum, ba mai greu, ba mai uşor a început să se lucreze în zonă. Gropile sunt peste tot, mormane de pietriş sau nisip zac pe marginea drumului, iar muncitorii au început să apară în perimetru, după ce au trecut zilele libere ocazionate de Sărbătorile Pascale. Din păcate, lucrările sunt îngreunate de circulaţia autovehiculelor pe „Bariera Vâlcii”, chiar dacă, cel puţin teoretic, traficul este restricţionat, iar rutele ocolitoare sunt semnalizate. Reprezentanţii firmei constructoare spun că nu au ce să facă mai mult, fiindcă nu sunt ajutaţi de Poliţie, fie ea Locală sau cea clasică. Însă, ne promit că nu va mai dura mult calvarul din „Bariera Vâlcii”. Aşa o fi …

Conducătorii spun că e bine

De-a lungul drumului aflat în reabilitare, în lungime de 2.160 m, am dat şi de doi reprezentanţi ai societăţii comerciale care lucrează în zonă, SC „Imob Lux” SRL Bucureşti. „Cam din iulie, anul trecut, am trecut la reabilitarea arterei de circulaţie. Avem de realizat extinderea canalizării, a arterei rutiere, cu trei benzi de mers, refacerea trotuarelor. Am realizat deja o parte din asfaltare, canalizarea este aproape finalizată. Folosim ca forţă de muncă 50% dintre angajaţii noştri şi 50% din zonă, fiindcă a fost una dintre condiţiile de participare la licitaţia lucrării”, a afirmat Radu Ştefan, şeful de lucrare. Întrebat fiind când va fi finalizată reabilitarea, acesta a spus că „termenul e pe undeva în noiembrie, dar eu cred că în 90 de zile, dacă ţine şi vremea cu noi, vom termina”. De asemenea, ne-a interesat de ce nu este închisă circulaţia rutieră, chiar dacă sunt panouri care îi îndrumă pe şoferi pe rutele ocolitoare – strazile „Toamnei” şi „Rozelor” şi Aleea Gherceşti, disconfortul localnicilor fiind maxim. „Nu avem ce face. Eu am resticţionat traficul pe porţiuni, dar mai mult nu pot face. Nu vrea să luăm bătaie nici eu, nici angajaţii noştri. Riveranii au înţeles problemele, dar şoferii care tranzitează zona nu prea au dat dovadă de înţelegere. Ce mai putem face, dacă nici Poliţia, nici Poliţia Locală nu ne ajută?”, a mai spus Radu Ştefan. Imediat, lângă el a apărut şi şeful de şantier,  Ionuţ Sava, care a precizat: „Termenul de finalizare este în octombrie 2015, dar sunt convins că terminăm mai devreme. Oamenii au venit la lucru, după zilele libere de care au beneficiat şi, dacă vremea ţine cu noi, nu vom avea probleme”. Cum se vede, cei doi şefi se cam contrazic în termenii de finalizare, iar, pe panoul care semnifică obiectivul de lucru, este trecută o altă dată, trecută proaspăt, aşa cum am mai amintit. În ceea ce priveşte munca în sine, mare lucru nu ar fi de spus. Câţiva muncitori se aflau pe şantier, dr, poate, alţii încă nu-şi terminaseră vacanţa. Nu ne rămâne decît să aşteptăm să vedem dacă promisiunile constructorilor vor avea acoperire.

Şefii firmei constructoare, direct răspunzători pentru siguranţa şantierului

Traficul rutier în zonă este infernal, foate mulţi refuzând rutele ocolitoare amintite, care nici ele nu sunt din cale afară de bune. Reprezentanţii „Imob Lux” spun că o parte din vină o au şi autorităţile de ordine publică. Şeful Poliţiei Locale Craiova, Octavian Mateescu, îi contrazice pe şefii „Imob”: „Am stat, atît cât am putut, zile întregi în zona respectivă. Le-am acordat şi le vom acorda, în continuare, tot sprijinul. Conform legislaţiei, pe perioada efectuării lucrărilor, societatea comercială, care efectuează operaţiunile în zonă, este obligată să-şi asigure perimetrul, ea trebuie să ia măsurile corespunzătoare. Este singură şi direct răspunzătoare de ceea ce se întâmplă acolo”. Aşteptăm ca angajamentele conducătorilor firmei constructoare să se adeverească, fiindcă, aşa cum am mai spus, de promisiuni lumea s-a cam săturat.