Premieră absolută la Craiova cu opera verdiană „Simon Boccanegra”

0
245

Un titlu important a fost adăugat repertoriului Operei Române Craiova – „Simon Boccanegra” de Giuseppe Verdi. Un spectacol complex, provocator nu doar din punct de vedere dramatic şi vocal, realizat de o echipă condusă de regizorul Plamen Kartaloff (Bulgaria), alături de scenograful Răsvan Drăgănescu şi dirijorul Marcello Mottadelli (Italia), precum şi de o distribuţie de excepţie. „Suntem bucuroşi şi mândri să montăm la Craiova un titlu ce nu există în repertoriul nici unei Opere din România”, a menţionat managerul instituţiei, Antoniu Zamfir. Spectacolul va avea două premiere, cu două distribuţii diferite – mâine, 11 februarie, şi sâmbătă, 13 februarie, ambele de la ora 19.00. Încă găsiţi bilete la vânzare, la preţurile de 20, 30 şi 40 lei, în funcţie de categoria locului, cu reducere pentru elevi, studenţi, pensionari.

În 1857, „Simon Boccanegra” s-a cântat pentru prima dată la faimosul teatru veneţian La Fenice şi nimeni nu a fost mulţumit. Lui Verdi i se părea că nimic nu merge, publicul era confuz din cauza complicatelor intrigi suprapuse în libretul lui Francesco Maria Piave, iar cântăreţii nu se simţeau confortabil în faţa partiturilor. Doar criticii apreciau muzica, dar temperat. În 1881, Verdi a rescris „Simon Boccanegra”, după ce Arrigo Boito a reclădit libretul la indicaţia sa, şi a asistat la noua premieră absolută a operei, de data aceasta la Scala. Era cu totul altceva. Era un spectacol matur, bine închegat, tensionat şi excelent calibrat. Era opera „Simon Boccanegra” pe care o ştim astăzi.

Regizorul Plamen Kartaloff: „Am realizat un spectacol dedicat atât publicului de astăzi, cât şi celui de mâine”

În premieră absolută, spectacolul figurează din această stagiune şi pe afişul Operei Române Craiova, în concepţia regizorală a lui Plamen Kartaloff – directorul Operei Naţionale din Sofia (Bulgaria), cu care instituţia craioveană a mai colaborat şi în 2014, pentru montarea operei „Don Giovanni”, de W.A. Mozart. Maestrul Kartaloff spune că a revenit cu bucurie aici, unde a găsit „o companie splendidă, cu interpreţi de operă foarte buni, atât români, cât şi din străinătate”, împreună cu care a realizat „un spectacol forte, dinamic”. Subiectul care l-a fascinat pe Verdi este o ilustrare perfectă a politicii la cel mai înalt nivel, o poveste despre dragoste şi putere, sentimente care – subliniază regizorul – sunt actuale şi astăzi. „Am încercat să realizez un spectacol în afara timpului, dedicat atât publicului de astăzi, cât şi celui de mâine”, a adăugat Plamen Kartaloff.

În cadrul unei conferinţe de presă, şi dirijorul Marcello Mottadelli (Italia) a mulţumit tuturor membrilor orchestrei şi coriştilor, „care au lucrat la această producţie într-un mod extraordinar”. „Am făcut cu toţii pentru acest proiect un mare efort, pentru că partitura este foarte dificilă”, a mai spus acesta.

Baritonul Ștefan Ignat, din nou în rolul titular

Rolul titular, Simon Boccanegra, îi aparţine în ambele reprezentaţii, din 11 şi 13 februarie, baritonului Ștefan Ignat, solist al Operei Naţionale Bucureşti. „Este o operă deosebită. Sunt mândru că în România sunt singurul care fac acest rol şi îl fac aici, la Craiova”, a declarat artistul. Ștefan Ignat – care deţine un bogat repertoriu de lucrări vocal-simfonice – a mai făcut parte din distribuţia a două montări ale operei Simon Boccanegra”: una la Opera Naţională Bucureşti în 2005, unde, de asemenea, a deţinut rolul principal, alta la Berlin în 2009.

Soprana Cellia Costea: „Veţi asculta un Verdi total diferit”

„Interpretă foarte cunoscută, extrem de apreciată la nivel mondial, care face carieră în toate marile teatre din lume”, după cum a prezentat-o managerul Operei craiovene, soprana Cellia Costea (Grecia) are rolul Mariei Boccanegra în reprezentaţia de mâine-seară, în cea de sâmbătă fiind interpretat de Lăcrimioara Cristescu (Timişoara). „Sunteţi norocoşi că Opera Română Craiova  montează această operă. Veţi asculta un Verdi total diferit de ceea ce ştiţi dvs. Veţi vedea un subiect fascinant, cu o regie şi o scenografie deosebite. Sper că această producţie să fie auzită aici mult timp de-acum încolo”, a declarat Cellia Costea, în prezent solistă a Operei Naţionale din Atena.

Montarea de la Craiova cu Simon Boccanegra” îi mai aduce în scenă pe Sorin Drăniceanu / Kakhaber Shavidze din Georgia (Jacopo Fiesco), Rafael Alvarez din Cehia / Șerban Cristache (Gabriele Adorno), Ioan Cherata (Paolo Albiani), Dragoş Drăniceanu (Pietro), Marian Dăbuleanu (Căpitanul Crossbowmen) şi Mădălina Zamfir (Un’Ancella / Camerista Ameliei).

Spectacolul, solicitat deja în Germania şi Franţa

Spectacol în limba italiană cu supratitrare în limba română şi cu o durată de trei ore, „Simon Boccanegra” de Giuseppe Verdi va mai avea o reprezentaţie pe scena instituţiei la jumătatea lunii mai, urmând ca apoi să fie prezentat peste hotare. Potrivit managerului Operei Române Craiova, Antoniu Zamfir, „spectacolul este cerut deja în Germania şi în Franţa, unde avem propuneri de turnee în acest an”. Stagiunea Operei craiovene se va încheia pe 15 iunie, cu o altă premieră: „Don Carlos” de Giuseppe Verdi, în regia lui Rareş Zaharia, de asemenea colaborator al instituţiei. În regia acestuia, craiovenii au putut vedea aici, anul trecut, „Sânge vienez”, pe muzica lui Johann Strauss-fiul, şi opera „Otello” de Giuseppe Verdi.

Antoniu Zamfir, managerul Operei Române Craiova:

„Ne desfăşurăm activitatea în condiţii optime”

În timp ce corpul principal al clădirii Colegiului Naţional „Carol I” – edificiu ce adăposteşte şi Opera Română Craiova – a fost închis din cauza stării de degradare, managerul Antoniu zamfir spune că instituţia de spectacol îşi desfăşoară activitatea „în condiţii optime” şi este convins că lucrările de reparaţii şi consolidare vor începe în această vară. Clădirea este monument de arhitectură de interes naţional, construită la sfârşitul secolului al XIX-lea.

„Nu sunt condiţii de înalt nivel, însă noi ne-am desfăşurat şi ne desfăşurăm activitatea în condiţii optime. Toate controalele ISU s-au încheiat şi ni s-a permis să continuăm activitatea. Deci, sunt condiţii decente, se poate lucra. Desigur, ne dorim ca ele să fie mai bune”, a declarat Zamfir.

Acesta a mai precizat proiectul pentru repararea clădirii a început să fie discutat în urmă cu aproximativ doi ani şi este acum în fază finală, urmând să aibă loc procedurile de licitaţie pentru desemnarea firmei care va realiza lucrările. „Eu am participat la peste zece întâlniri cu cei care au realizat proiectul tehnic şi mi-a fost solicitat punctul de vedere în ceea ce priveşte reamenajarea sălii de spectacole şi a scenei. S-a ţinut cont de toate doleanţele noastre”, a mai spus acesta.

Una dintre cele mai importante a fost, potrivit managerului, mecanica de scenă performantă de care sala Operei va beneficia şi care va permite „montarea de spectacole la un înalt nivel”. În plus, va creşte numărul de locuri de la 360, câte sunt în prezent, la 500 şi va fi mărită fosa, pentru accesul unui număr mai mare de muzicieni.